Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1 – Organizace a trhy

Lidé se sdružují do organizovaných skupin (OJ), aby společně dosahovali určitých cílů (dříve vznikaly OJ na spontánním základu = stát, rodina, manželství).
Organizace zaměstnanecké
- subjekty podnikatelského charakteru (firmy, ziskové organizace)
- subjekty nepodnikatelského charakteru (NO)
Jak se člověk stane součástí OJ?
- zaměstnanecký typ = navázání pracovně-právního vztahu
- *manželství = vznik právního vztahu na základě sňatku
- vstup do organizací
o zavázání se dodržovat pravidla jejich členství
o s členstvím musí členové dané organizace souhlasit
- obvykle na základě střetávání S a D (trh práce…)
Schopnost analyzovat organizační strukturu s ohledem na stávající, resp. budoucí vývoj prostředí, schopnost formulovat budoucí podobu organizační struktury a schopnost realizovat změnu jako přechod od stávajícího k budoucímu stavu, to jsou klíčové předpoklady úspěšného managementu.

Organizace = nástroj pro zajišťování koordinace zdrojů za účelem efektivního naplňování cílů.
Koordinace
- prostřednictvím organizace ( uplatnění principu autority a spolupráce )
- prostřednictvím trhu (uplatňování principu konkurence )
Organizace - byly a jsou vytvářeny cílevědomě, jako účelově koncipovaná uspořádání lidí a dalších prostředků.
Trh - vznikal a rozvíjel se víceméně spontánně (*A. Smith).

Žádné komentáře:

Okomentovat