Literatura se výnosům příliš mnoho nevěnuje (oproti nákladům). Dříve byly považovány za veličinu stanovenou trhem, kterou podnik není schopen ovlivnit. S růstem variability výrobků na trhu však vznikla potřeba porovnávat výnosy získané od zákazníků. Na významu získávají různá variantní členění výnosů dle řady kritérií, kterými mohou být:
- jednotliví zákazníci, či jejich skupiny
- území, kde jsou výrobky prodávány
- distribuční kanály apod.
Specifické kritérium pro členění výnosů představuje příjemce poskytnutého výkonu:
- výnosy za odbytové /finální/ výkony – příjemcem jsou zákazníci z okolí podniku
- vnitropodnikové výnosy – jeden útvar poskytne výkon druhému útvaru, tedy příjemcem výkonů je samotný podnik. Ocenění probíhá ve vnitropodnikových cenách.
Proti vnitropodnikovým výnosům jdou vnitropodnikové náklady. Ty jsou, oproti nákladovým druhům, náklady druhotné (vznikající z důsledku spotřeby výkonů již předtím vyrobených v samotném podniku), interní (podnik je vlastním interním dodavatelem) a složené (mají komplexní charakter, jsou složeny z několika druhů prvotních nákladů).
Žádné komentáře:
Okomentovat