Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

12 – Fáze rozhodovacího procesu

Rozhodovací proces = jak příprava, tak vlastní rozhodnutí (mohou se lišit délkou doby).
Fáze rozhodovacího procesu:
- definování (D)
- analyzování (A)
- generování (G)
- klasifikace (K)
- hodnocení (H)
- rozhodování (R)

Oblast (D, A, G) = rozšiřování daného řešení a předpokládá divergentní myšlení (typický tvůrčí přístup vedoucí k narůstání objemu informací a košatění nových myšlenek).

Oblast (K, H, R) = zužování, opírající se o myšlení konvergentní (= sledování daných postupů, s cílem dospět k jednoznačnému závěru – rozhodnutí).

a) DEFINOVÁNÍ
Východiskem rozhodovacího procesu je tedy nikoliv definování problému, ale definování cíle.
Cíl = žádoucí stav, který má nastat.

Častěji se však setkáváme se situacemi kdy cíl, jako východisko rozhodovacího procesu, je třeba stanovit. Bude tomu tak vždy mimo případy, kdy cíl bude opravdu obecně dán, nebo kdy cíl pro daný rozhodovací proces bude určen z vnějšku (nadřízeným pracovníkem, právním předpisem).

Cíl musí být
· stanoven s ohledem na současný stav a budoucí vývoj daného objektu a prostředí, ve kterém působí,
· orientován správným směrem,
· dostatečně ambiciózní, aby dokázal využít disponibilní zdroje,
· reálný, aby se zabránilo riziku nepříznivé situace vzniklé jeho nesplněním

Správné stanovení cíle je klíčovým faktorem úspěšnosti rozhodovacího procesu.

Cíle
- singulární
- plurální (více cílů najednou, v podnicích)
o cíle v hierarchických vztazích = naplňování cíle hierarchicky nižšího je příčinou naplňování cíle hierarchicky vyššího.

Příklad
Za příklad může sloužit situace, kdy zvýšením produktivity práce a zvýšením počtu pracovníků (cíle hierarchicky nižší) vede ke zvýšení objemu výroby (cíl hierarchicky vyšší).

Pro cíle v rovnocenných vztazích platí, že dvojice těchto cílů mohou být vzájemně ve vztahu“

· komplementárním (maximalizace služeb pro zákazníky ó dosažení největšího podílu na trhu)
· konkurujícím (úspora výrobních nákladů ó zvýšení spokojenosti pracovníků)
· neutrálním = naplňování jednoho cíle nemá žádný vliv na naplňování druhého cíle
(minimalizovat výrobní náklady na produkt ó umístit produkt na co nejlepším místě v prodejně)

Žádné komentáře:

Okomentovat