Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3 - Organizační struktura

= nástroj pro naplňování cílů organizace formulovaných v její strategii. „Struktura následuje strategii“
- OS je třeba budovat v souladu s organizační strategií
- „stavebním materiálem“ pro budování organizační struktury je organizační kultura (hodnoty, postoje, normy a vzorce chování zaměstnanců, vztahy mezi nimi).
Řídící činnost probíhá v prostředí, které je určitým způsobem zorganizováno.
- organizování = vytváření struktury systému, definování prvků systému a zejména vztahů mezi těmito prvky. Struktura systému předurčuje chování systému.
Podstata procesu organizování spočívá v definování
· činností a informačních vztahů mezi nimi, což vede k definování procesní struktury,
· funkčních či pracovních míst, což vede k definování útvarové struktury.
Pro úspěšnou řídící práci je velmi důležitý vztah mezi strukturou a funkcí (proporce) Tato proporce bývá označována jako stupeň organizovanosti.
Pokud je stupeň organizovanosti:
· nepřiměřeně nízký = EO se musí stále znovu a znovu zabývat řešením velkého množství problémů, většinou operativního charakteru a nezbývá prostor pro koncepční práci, která by zcela nepochybně měla tvořit těžiště jeho činnosti.
· nepřiměřeně vysoký = snaha dopředu upravit a standardizovat co nejvíce. Vybudování velmi podrobné a propracované struktury je značně časově náročnou a nákladnou záležitostí, přičemž může i následně znesnadňovat činnost (rozsáhlý a nepřehledný soubor pravidel determinujících chování celého systému) => řídící činnost může v takových podmínkách snadno zdegenerovat na kličkování mezi předpisy.
Nedostatečná
organizovanost
Nadměrná
organizovanost
Sopt
Efekt
organizovanosti
Stupeň
organizovanosti
Emax
Organizovat je třeba to, co je podstatné, konkrétně vyjádřitelné (strukturovatelné, algoritmizovatelné), relativně stabilní, resp. často se opakující.

Žádné komentáře:

Okomentovat