Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

20. Podpora strategického managementu informacemi manažerského účetnictví

(Kalkulace životního cyklu výrobku; kalkulace cílových nákladů; koncept Balanced Scorecard, jeho základní perspektivy)

Kalkulace životního cyklu výrobku si všímá ekonomických souvislostí nového druhu výrobku. Kromě fáze zavedení na trh si všímá také dalších fází jeho existence na trhu, tedy fáze růstu, zralosti a ústupu.
Kalkulace cílových nákladů tak představuje pouze první část kalkulace životního cyklu.

Balanced Scorecard – nejdynamičtěji se rozvíjející soudobý model strategického měření výkonnosti podniku. Tento model jde nad rámec finančních ukazatelů a zkoumá podnikové aktivity ze čtyř zorných úhlů. Jeho autoři v této souvislosti mluví o tzv. „perspektivách“, doporučují propojení následujících 4 základních oblastí:
1) Finanční perspektiva – zde by měly rezultovat všechny řetězce příčinných souvislostí s ostatními měřítky, přičemž hlavní důraz je kladen na naplnění cíle přinášet vysoké zhodnocení zapojeného kapitálu.
2) Zákaznická perspektiva – podniky, které se pro každého zákazníka snaží být vším, končí tak, že jsou pro něj ničím. Cílem podniku tedy musí být výroba takových produktů, které zákazník skutečně potřebuje. Aby bylo možné produkovat výrobky podle přání zákazníka, musí podnik své zákazníky znát. Proto je třeba zaměřit se na určitý segment trhu a důkladně jej zmapovat.
3) Perspektiva interních procesů – identifikace kritických interních procesů a stanovení požadavků na jejich výkonnost, které jsou odvozeny od přání zákazníků. Předmětem zájmu by měl být celý hodnotový řetězec.
4) Perspektiva učení se a růstu – popisuje podnikovou „infrastrukturu“, se kterou firma dosahuje svých výsledků. Z dlouhodobého hlediska jde o klíčovou oblast. Ve středu jejího zájmu jsou zaměstnanci. Dále informační systémy, zabezpečení informací atd.
Při tvorbě strategie s pomocí Balance Scorecard se zpravidla začíná od cílů finanční perspektivy. Poté přes zákaznickou, interní procesy až k učení se a růstu. Dobře sestavený scorecard by měl vypovídat celý příběh o strategii dané firmy, v němž jsou správně vyvážena měřítka výstupu s měřítky hybných sil výkonnosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat