národní kultury, jazyk, historie, náboženství (nadnárodní společnosti, kde se střetávají vlivy různých národních kultur)
kultura tržního prostředí
profesní kultury
silné osobnosti zakladatele, resp. vůdce
· délky existence organizace (časem - *krize identity, vznik subkultur)
Řada podniků působících v České republice je součástí německých nadnárodních společností (koexistence dvou organizačních subkultur = subkultura německých vlastníků, resp. top managementu a subkultura českých řídících a výkonných pracovníků.
Klíčový standard české kultury - improvizace. Zatímco pro německou kulturu je improvizace vždy jen krajním řešením v důsledku nedostatečné přípravy a synonymem neprofesionality, pro každého Čecha je improvizace výrazem flexibility, vynalézavosti a odbornosti té nejvyšší úrovně, chápou ji jako svoji nejsilnější konkurenční výhodu oproti jiným kulturám.
Komunikace
- ČR - přednost pozitivnímu sociálnímu vztahu a příznivému sociálnímu klimatu před aspektem věcným. Pro českou stranu je samozřejmostí věnovat při zahájení jednání poměrně dosti času vzájemnému poznání, německá strana to považuje za zbytečnou ztrátu času a snaží se k vlastnímu jednání co nejrychleji přistoupit.
- Německo – přesné a důkladné oddělování oblastí života a práce, pro českou kulturu je naopak typické jejich velmi časté a intenzivní vzájemné pronikání a propojování.
Parametry OK
- síla kultury = jednotnost sdílení kultury
- silná - ovlivňuje fungování organizace v podstatné míře
- slabá – nízké sdílení, neplní roli sjednocujícího činitele a vliv nevýrazný
- obsah kultury = obsah základních předpokladů, hodnot a norem chování v organizaci sdílených, manifestovaných navenek prostřednictvím chování a artefaktů. Je velmi složitý, multiaspektový, obtížně vyjádřitelný fenomén
Model obsahu OK
- Sociabilita = přátelské vztahy, prací i nad rámec formálních požadavků, je zde nebezpečí tolerování slabého pracovního výkonu člena kolektivu ve jménu zachování dobrého přátelství.
- Solidarita = soudržnost, která není založena na citech, ale vychází z rozumu. Základem jsou společně sdílené pracovní cíle.
Byrokracie
Jednotlivci
Rodina
Tým
Sociabilita
nízká střední vysokáSociabilita a solidarita se v organizační kultuře navzájem v různé míře prolínají.
Kultura byrokracie je vhodná například pro úřad, nebo armádu - všichni mají přesný popis práce. Všichni plní svědomitě svoje úkoly. Ochota pracovníků stýkat se i mimo práci je nízká.
Kultura rodiny je vhodná pro malou firmu, například pro rodinný hotel, nebo farmu. Na plnění úkolů sice záleží, ale důležitější jsou vztahy. “Hlavní je , že se máme rádi.”
Kultura týmu je pravděpodobně nejhodnějším typem kultury pro organizaci v prostředí s velkou konkurencí. Pracovníci vnímají firemní cíle jako prioritu. Jsou však schopni si nezištně pomáhat a pracovat jako tým.
Kultura jednotlivců je vhodná například pro organizaci, která poskytuje účetní či poradenské služby jiným firmám. Jednotliví zaměstnanci nemají ani společné úkoly, ani nemusí navzájem pracovat v týmu. Stačí když plní konkrétní úkoly jednotlivců.
Je třeba podtrhnout soulad mezi strategií a kulturou OJ!!!
Žádné komentáře:
Okomentovat