Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2 – Outsourcing, integrace

a) Outsourcing
= organizace vyčleňuje ze své působnosti takové činnosti, které není schopna vlastními silami provádět stejně efektivně jako organizace specializovaná (= nižší C, vyšší Kvalita).
- nástroj prohlubování dělby práce mezi organizacemi.
- při vhodné aplikaci může vést k výraznému zvýšení celkového efektu obou organizací – odběratele i dodavatele (=> Jak se tyto organizace o daný přírůstek efektu podělí, záleží na vyjednávací síle těchto dvou partnerů). Pro odběratelskou organizaci je výhodné, když dodávané produkty (služby či výrobky) nejsou příliš specifického charakteru a na trhu existuje řada organizací, které tyto produkty mohou dodávat a navíc existuje převis nabídky nad poptávkou. Za takových podmínek je vyjednávací síla odběratele vysoká, neboť má možnost, pokud to shledá výhodnějším, v krátké době a bez vysokých transakčních nákladů přejít ke konkurenci. Naproti tomu za situace, kdy dodávané produkty jsou vysoce specifické, stávající dodavatel má monopolní postavení, neboť alternativní dodavatelé neexistují a navíc panuje převis poptávky nad nabídkou, je vyjednávací síla odběratele nízká.
Příklady outsourcing
- obslužné a pomocné procesy: ostraha a ochrana objektů, úklid objektů, stravování, ubytování a rekreace zaměstnanců, autodoprava, zajišťování informačních systémů a informačních technologií…
- hlavní procesy: výrobní podnik…
- duševní práce: činnosti účetní, právní, technické i manažerské
- manuální práce: sezónní práce (zaměstnanci=dodavatelé, mobilita lidí roste)
Proces outsourcingu může nabývat například těchto podob:
a) Stávající útvar je zrušen, nahrazen výkony dodavatelů. Pracovníci zrušeného útvaru jsou přeškoleni.
b) Stávající útvar je ve fyzickém slova smyslu ponechán, je mu však dána právní subjektivita => *dceřinná společnost.
c) Pracovně-právní vztah se stávajícím zaměstnancem je nahrazen vztahem dodavatelsko-odběratelským.
Těsnost vztahů ODBĚRATEL – DODAVATEL je spjata s rizikem. Například při poskytování služeb zajišťujících zpracování informací (služby účetní a poradenské, provozování informačních systémů aj.), a to zejména za podmínek, kdy dodavatelská organizace poskytuje obdobné služby též organizacím, které jsou pro odběratele těchto služeb v pozici konkurentů, vzniká nemalé riziko, že informace, které dodavatelská organizace o odběratelské organizaci má, mohou být zneužity.
Významná vlna outsourcingu proběhla v České republice v 90. letech 20. století. Důvodem byly nově vytvořené tržní podmínky: V centrálně řízené ekonomice, s chronickým převisem poptávky nad nabídkou, bylo jedinou možností podniku si maximální objem svých potřeb zabezpečovat svépomocí. S rozvojem tržního hospodářství nastal dynamický růst nabídky organizací specializovaných na různé služby.

Žádné komentáře:

Okomentovat