Faktory: vnější a vnitřní (strategie podnikání, cíle, positioning, výrobní náklady...)
ekonomické a právní prostředí – fiskální polit. státu – daně (DPH, spotř. daně), omezení volnosti tvorby ceny)
obchodněpolit. faktory – tarifní a netarifní nástroje,
stabilita deviz. kurzů,
inflace,
četnost a síla konkurence – leadři uplatňují vyšší ceny než followers,
poptávka a její vývoj – elasticita poptávky, substituční výrobky,
chování spotřebitelů
Mez. cenové strategie
-       jednotné ceny vs. cenová diferenciace
-       strategie sbírání smetany, prémiové ceny, price penetration strategy, transferové ceny (daň. optimalizace)
Proces tvorby ceny
-       nákladově, poptávkově a konkurenčně orientované ceny
-       stanovení ceny přirážkou (cost plus pricing)
-       stanovení ceny pomocí cílové rentability (break even pricing)
-       cena dle vnímání zákazníky (value preceived pricing)
-       hodnotové stanovení ceny (value added pricing) – nízká cena jako stimul pro nové zákazníky
-       následování ceny konkurence
-       cena pro cenové nabídky
 
Žádné komentáře:
Okomentovat