Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Úpravy cen

1) cenové srážky, slevy
2) rabat za nakoupené zboží
3) sezónní slevy
4) skonto (platba v hotovosti před splatností faktury)
5) slevy při prodeji na protiúčet
6) slevy z přihlédnutí k dopravním nákladům
7) ceny FOB - dodavatel hradí až po naložení zboží na dopravní prostředek, zákazník nese další náklady
8) jednotné dodací ceny - stejné pro všechny bez ohledu na vzdálenost
9) vícepásmové ceny - rozdělení území na zóny
10) dočasné ceny - někdy sníženy i pod úroveň nákladů
a) ztrátové - výrazné snížení ceny dobře známého výrobku
b) příležitostné - v určitém období
c) pokladniční rabat - v určitém období sleva
d) komparativní ceny - při presentaci zboží

Cenová diferenciace
- různým kupujícím se stanoví rozdílné ceny za zboží stejné kategorie, přičemž rozdíly v cenách neodrážejí proporcionálně rozdíly v nákupech
a) osobní - různé ceny podle skupin zákazníků (studenti)
b) modifikace výrobku - různé modifikace za rúzné ceny, nejsou proporcionální k nákladům
c) prostorová diferenciace cen - rozdílná ocenění při stejných nákladech (např. sedadla v divadle)
d) časová diferenciace cen - podle sezóny, dnů, hodin ...

Marketingové cesty
- na jejich výběru závisí efektivnost pohybu zboží
- tendence k setrvačnosti
= řada ek. subjektů, jejichž prostřednictvím se zboží postupně dostává směnou z výroby do výrobní (konečné) spotřeby

Účastníci mrg. cest
a) výrobci
b) spotřebitelé
c) prostředníci
* obchodní organizace
* agenti - komisionáři, zprostředkovatelé, obch. zástupci,
kteří se aktivně účastní realizace směny
d) účastníky nejsou ti, kteří se účastní, ale nenakupují, neprodávají - banky, doprava ...

Žádné komentáře:

Okomentovat