- makroprostředí představuje příležitosti a hrozby pro firmu, které musí firma sledovat a musí na ně reagovat
1. Demografické prostředí
- "trhy vytvářejí lidé"
a) růst populace - populační exploze je ohraničena přírodními zdroji
- oblasti, které si to mohou nejméně dovolit mají nejvyšší přírůstky populace (posiluje se cyklus chudoby)
- růst populace vede k růstu potřeb, ale nevede k růstu trhů
- příležitosti a hrozby pro různé druhy firem a odvětví
- věková struktura obyvatelstva ovlivňuje strategie obchodníků
- proměny domácnosti (rozvody ...) rostou rychleji a s nimi se mění potřeby
- geografické přesuny obyvatelstva (město - předměstí)
- vzdělanost populace mění poptávku v určitých odvětvích
- jednotlivé etnické a rasové skupiny populace mají různé potřeby
2. Ekonomické prostředí
- činitelé ovlivňující kupní sílu spotřebitele a strukturu jeho výdajů
- fy musí sledovat strukturu příjmů a výdajů obyvatelstva, jeho jednotlivých skupin a velikost průměrných příjmů
- s příjmem rodiny se mění struktura výdajů rodiny v závislosti na růstu jejího příjmu
3. Přírodní prostředí
- fy si musí uvědomovat vážné ohrožení a příležitosti spojené se čtyřmi tendencemi v přírodním prostředí
a) nedostatek surovin - voda, freony, lesy, nerostné suroviny
- výzkum a vývoj výroby náhradních materiálů
b) růst nákladů na energii - rozvoj alternativních energetických zdrojů
c) růst znečištění - chemické, jaderné odpady, příležitosti pro ostražité společnosti, recyklace, výrobky a obaly neznič. ŽP
d) úloha vlády při ochraně ŽP
4. Technologické prostředí
- změnami v technologii došlo k velkým pokrokům, ale i hrůzám
- na technologickém pokroku závisí hospodářský růst
- fy musí sledovat
a) tempo technologických změn
b) neomezené mrg příležitosti
c) výzkum a vývoj
d) orientaci na menší zdokonalení
e) regulaci technologických změn z hlediska bezpečnosti
5. Politické prostředí
- zákony, vládní agentury, nátlakové skupiny silně ovlivňují a omezují vývoj fy i jednotlivce
a) legislatviní opatření - ovlivňující obchod
- ochrana společnosti
- nekalá konkurence
- ochrana spotřebitele
- klamavá reklama
b) změny ve vládních agenturách pro prosazování zákonů
- ex. určitá volnost při prosazování zákonů
c) růst skupin veřejného zájmu
6. Kulturní prostředí
- lidé nevědomky vstřebávají světový názor společnosti v níž vyrůstají na vztah k sobě, ostatním, přírodě, vesmíru
a) základní kulturní hodnoty s vysokou stálostí
- předávány z generace na generaci
- posilovány společenskými institucemi (školy, církve ...)
- nutné je oddělovat základní hodnoty od druhotných (např. kdy se oženit apod. - uzavření sňatku je základní hodnota a časové hledisko tvoří druhotné přesvědčení)
b) dílčí kultury - tyto mohou obchodníci zvolit jako své cílové trhy
c) posuny druhotných kulturních hodnot v průběhu času
- podnikatelé se snaží vystopovat posuny, které by mohly vytvořit marketingové příležitosti
Žádné komentáře:
Okomentovat