- nutnost vývoje nových výrobků z důvodu úpadku jiných výrobků
- nahrazování stávajících výrobků novými , udržování a rozvíjení obchodů fy
- zanedbávaný vývoj vede k ztrátám neboť se mění vkus spotřebitelů, technologie, konkurence, životní cykly
- za úspěšnost nových výrobků je plně zodpovědný vrcholový management
- každá fy musí definovat strategii, musí definovat význam pro cíle podniku
1. Proaktivní - vlastní výzkum a vývoj
2. Reaktivní - napodobování nových výrobků konkurence, nových verzí
Fáze jednotlivých strategií
1. Generování idejí
- původcem jsou podněty spotřebitelů, zaměstnanců, distributorů
- výzkum, vývoj
- konkurenční výrobky
2. Filtrování idejí
- redukce většího počtu idejí na několik praktických
- každá zkoumána ze dvou hledisek:
* soulad s cíli podniku
* realizovatelnost z hlediska zdrojů podniku
3. Testování koncepce výrobku
- propracování verze ideje výrobku
- slovní, obrazový popis
- testování na vzorku cílových spotřebitelů
4. Analýza projektu
- hodnocení produktu na základě očekávaných N, atraktivita, patentovost
5. Vývoj výrobků
- jeden či více prototypů
- testy technické, spotřebitelské (bezpečnost, preference spotřebitelů)
6. Testování trhu
- zavedení na trh v omezeném rozsahu
- jak spotřebitelé reagují, kupují
7. Komercializace
- zavedení prodeje, výroby v plném rozsahu
- řeší se otázky kdy, kde zahájit prodej, jak vstoupit na trh
Inovace
- vztahuje se na jakékoli zboží, služby či nápady, které jsou vnímány jako nové
- příjemci nových výrobků procházejí
* uvědomováním si, * zájmem, * hodnocením, * vyzkoušením, * adaptací
- lidé se liší svojí ochotou vyzkoušet nový výrobek (někteří jako první, jiní mnohem později
- Kategorie spotřebitelů
1. Novátoři
2. Vůdci mínění
3. Počáteční většina
4. Pozdní většina
5. Opozdilci
- při adaptaci nových výrobků hraje úlohu osobní vliv
Vliv vlastností inovace na adaptaci
1. relativní výhoda
2. Kompatibilita
3. Komplexnost
4. Dělitelnost
5. Komunikativnost
6. Počáteční, provozní náklady
7. Riziko, neurčitost
8. Vědecká věrohodnost9. Společenské uznání
Žádné komentáře:
Okomentovat