Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

4. Marketingové mikroprostředí (pojem, složky, charakteristika)5. Marketingové makroprostředí (pojem, složky, charakteristika)

Marketingové prostředí
- zahrnuje aktéry a síly, které ovlivňují schopnost firmy rozvíjet se a udržovat úspěšné transakce a vztahy se svými cílovými zákazníky

Mikroprostředí
- nejbližší účastníci firmy, kteří ovlivňují její schopnost obsluhovat své trhy
- dodavatelé, společnost, zákazníci, konkurenci, veřejnost, zprostředkovatelé

Makroprostředí
- společenské síly, které ovlivňují veškeré účastníky v mikroprostředí
- demografické, ekonomické, přírodní, technologické, politické a kulturní síly

Jednotliví účastníci mikroprostředí:

1. Podnik
- všechny oddělení firmy jako vrcholové řízení, finanční oddělení, výzkumné a vývojové oddělení, nákupní oddělení, výrobní útvary ovlivňují činnost marketingových pracovníků
- z hlediska vzniku konfliktů je nutná spolupráce marketingových pracovníků s ostatními odděleními

2. Dodavatelé
- obchodní firmy a jednotlivci, kteří zabezpečují potřebné zdroje pro podnik i její konkurenty
- změny dodavatelského prostředí mohou významně ovlivnit marketingovou činnost firmy
- dobré partnerské vztahy s klíčovými dodavateli
- nutno plánovat dodávky - Just In Time

3. Marketingoví zprostředkovatelé
- pomáhají firmě při propagaci, prodeji a distribuci zboží k cílovým zákazníkům
- různí zprostředkovatelé, firmy pro fyzickou distribuci, agentury, finanční zprostředkovatelé
a) zprostředkovatelé vyhledávající zákazníky, vyjednavači
b) obchodní zprostředkovatelé - překupníci
c) skladovací firmy
d) přepravní firmy
e) marketingové agentury - reklamní, sdělovací prostředky, poradenské firmy
f) banky, úvěrové společnosti
- Proč využívá firma zprostředkovatele? - protože některé marketingové činnosti dokáže provádět efektivněji než ona sama
- při výběru mrg zprostředkovatelů musí firma pečlivě vybírat, neboť na jejich kvalitě, schopnostech záleží její úspěch, jde o vytváření dlouhodobě příznivých partnerských vztahů

4. Zákazníci
- tvoří cílové trhy firmy
- cílové trhy můžeme rozlišit na několik typů:
a) spotřebitelské - jednotlivci a domácnosti nakupující pro osobní spotřebu
b) průmyslové - firmy, které nakupují za účelem výroby či jiné služby za účelem dosažení zisku
c) překupnické - velkoobchod ...
d) vládní a nevýdělečné trhy - vládní agentury, které zabezpečují veřejné služby
e) mezinárodní - zahraniční kupující - druhy a) ....d)

5. Konkurenti
- mezi konkurenty nezahrnujeme pouze další firmy, ale i jiné faktory
a) konkurence přání
b) konkurence druhů
d) konkurence forem
e) konkurence značek
- výše uvedené typy konkurence lze odvodit z vžití se do pocitů zákazníka
- fy musí sledovat rozhodující trendy ve svém okolí (zdravá výživa...)
- fy musí mít na mysli čtyři dimenze týkající se postavení na trhu: zákazník, mrg kanály, konkurence, vlastní společnost
- úspěšný marketing se vyznačuje vlivem dosažení efektivního působení na zákazníky, efektivním využíváním mrg zprostředkovatelů a dosažením dobré konkurenční pozice

6. Veřejnost
= skupina se skutečným či potenciálním zájmem a vlivem na schopnost společnosti dosahovat svých cílů
- může dosahování cílů fy usnadnit či ztížit
- fy vytvářejí oddělení pro styk s veřejností s cílem budovat konstruktivní vztahy
- lze rozdělit na různé skupiny
a) finanční
b) sdělovací prostředky
c) vládní veřejnost
d) občanská sdružení
e) občanská veřejnost
f) interní veřejnost (zaměstnanci)

Žádné komentáře:

Okomentovat