Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

15. Charakterizujte lidské faktory v řízení a vysvětlete význam motivace v podniku

Motivace
= vnitřní podněty vedoucí k určitému jednání
- zaměřuje se na podněcování jednání zaměstnanců tak, aby směřovalo určitým směrem
- integruje a organizuje psychickou aktivitu jedince ve směru k vytčenému cíli

Co ovlivňuje motivaci?
- vnější kritéria - morální kodex, právní normy, stanovený cíl
- vnitřní kritéria - osobní cíle, sebehodnocení, živ. zkušenosti

Motiv = vnitřní pohnutka, která podněcuje jednání člověka

Zdroje motivace = potřeby, návyky, zájmy, ideály, hodnoty

Rozdíl mezi motivem a stimulací
Motivace - vnitřní popud působící k vytčenému cíli
Stimulace - soubor vnějších popudů působící k vytč. cíli Motiv - vnitřní impuls
Stimul - vnější pobídka (incentiv), cílem podnítit či omezit aktivitu

Incentivní management
- základním předpokladem úspěšného managementu je stimulace pracovníků a prac. kolektivů

1. Úkolová mzda - Taylor
- vědecká organizace práce
- úkolová mzda měla dělníka přinutit k vyššímu výkonu
- metoda cukru a biče, nehmotné stimuli nevyužívá
- výběr dělníků na základě vědeckých kritérií
- stimulace je prováděna promyšleným systémem pobídek a soustavou trestů
- přidělování velkého denního úkolu
- dělník musí mít jistotu odměny za vysoký výkon
- předpokládal, že zam. pracuje jako stroj, nemá lidské potřeby

2. Nehmotné stimuly - Mayo
- "škola lidských vztahů"
- vliv neformálních činitelů na produktivitu práce
- požadavek respektování neformálních vztahů fy
- na výkon dělníka mají vliv kromě hmotných, též nehmotné stimuly
- zaměstnanec není pasivní nástroj, ale aktivní účastník řízení

3. Maslowova teorie motivace
- člověk je psychologický organismus, který se snaží uspokojit své životní potřeby, které mají různou úroveň
- Maslowova pyramida potřeb
- stala se základem přestavby orgčních struktur, stylu řízení

4. Mc Gregorova teorie X a Y
- viz MNG016
- teorie Y - "měkké systémy řízení"

5. Řízení v turbulentní době
- viz mng002
- nový typ manažera, který se bude zaměřovat na lidské vztahy a motivaci pracovníků
- doporučení pro turbulentní dobu:
- odstranit strach z nového
- odstraňování tradičních orgčních struktur
- nové filozofie podni. strategie - být lepší než konkurent, být o krok napřed

Incentivní systémy řízení podniků
1. Spoluúčast na zisku
2. Řízení s aktivní účastí zaměstnanců
3. Spoluúčast na vlastnictví
4. Integrovaný systém řízení
- zákazník je součástí výrobního cyklu
- tvorba vnitřních autonomních celků
- pružná reakce na změny v okolí podniku

Žádné komentáře:

Okomentovat