Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3. Základní pojmy marketingu a vztahy mezi nimi (potřeby, požadavky, poptávka, výrobek, směna, trh)

Základní pojmy marketingu
Proces plánování a realizace koncepce, oceňování, propagace a distribuce idejí, výrobků a služeb tak, aby došlo ke směně, která povede k dosažení cílů jednotlivců i organizací. (AMA)
- vychází také z definice, že "MRG je společ. a řídící proces prostřednictvím kterého jednotlivci a skupiny získávají to co potřebují a požadují přes tvorbu, nabídku a směnu hodnotých výrobků s ostatními".

Potřeby
- vyjádření obj. stavu; potřeby: a) biogenní b) sociogenní
- pocit nedostatku (základního uspokojení)
- nejsou vytvářeny zástupci na trhu

Požadavky
- nároky, podmínky po specifickém uspokojení potřeb
- neustále formovány společností, jednotlivci
- rozdílné dle teritorií
- jsou ovlivnovány zástupci firem (na rozdíl od potřeb)

Poptávka
- požadavky po specifických produktech podložené kupní silou a ochotou koupě
- zástupci firem ovlivnují poptávku přitažlivostí, dostupností výrobku

Produkt
- cokoliv, co lze na trhu nabídnout a co získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě, co může uspokojit nějaké přání nebo potřebu - požadavky spotřebitelů
- jádrem výrobeku je jeho užitek (nekupuji si rtěnku, ale krásu)
- hmotný výrobek, služby, ideje (jsou předmětem trhu ve smyslu vnímání a podpory - plán. rodičovství)
- pojem ideálního výrobku
Hodnota
- každý výrobek má rozdílnou schopnost uspokojovat potřeby
= odhad celkové vlastnosti výrobku uspokojit potřebu

Náklady
- obětované náklady ze "vzdání se" jiných výrobků pro uspokojení své potřeby
- zahrnují nejen cenu, ale i náklady obětované příležitosti

Směna
- způsob, jak lidé mohou získat výrobky (další: samovýroba, přinucení, žebrání)
- proces, kdy zboží mění majitele, přičemž po proběhnutí transakce jsou na tom obě strany lépe než předtím
- akt získání žádoucího výrobku od někoho nabídnutím něčeho jiného
- podmínky: dvě strany, předměty uspok. potřeby, hodnota předmětů, komunikace
- směna naturální a peněžní

Transakce
- transakce x transfer (jednostranný převod)
- snaha vyvolat reakci v chování partnera
- jednání
- seznam požadavků

Vztahy
- vztahový marketing = snaha vybudovat dlouhodobé, důvěrné vztahy se svými partnery
- výsledkem vztahového mrg je mrg sít

Trh
= všichni potenciální zákazníci, kteří mají potřebu či požadavek a byli by ochotni a schopni se zúčastnit směny, aby tyto své uspokojily
- původně místo, kde probíhala směna
- trhy potřeb, výrobku, voličů ...
- ekonomika každé země i celá světová ekonomika jsou složeny z komplexu vzájemně se ovlivnujících souborů trhů, které jsou propojeny prostřednictvím směny

TRH
- potenciální (všichni lidé a podniky)
- použitelný (koupěschopný)
- kvalifikovaný použitelný (koupěschop. + vyhovující zákonným požadavkům /např. alkohol je povolen jen pro starší 18 let/)
- cílový (o který máme zájem)
- podchycený (ten, kde jsme něco již prodali)

Žádné komentáře:

Okomentovat