Efektivní kontrola - působí na účinnost řízení a lepší výsledky v podniku v širším měřítku
Předpoklady efektivní kontroly
A)
1. Kontrolní technika musí být srozumitelná těm, kteří jí používají
2. Kontrolovaná data musí souviset s činností (příslušní manažeři mají dostávat výsledky kontrol relevantních k jejich činnosti)
3. Kontrolní systémy by měly registrovat odchylky dostatečně rychle
4. Flexibilita kontrolních systémů vůči event. změnám okolního prostředí
5. Ekonomičnost (nemá cenu vynakládat desetitisíce na kontrolu, která uspoří tisíce)
6. Efektivní kontrola by měla nejen označit odchylky, ale také naznačit možné východisko
7. Kontrola by něměla být zmanipulovatelná
8. Validita a spolehlivost informací nesmí být sporná
9. Těsná návaznost kontroly s ostatními manžerskými aktivitami
B)
1. Včasné a objektivní informace
2. Kvalifikační úroveň subjektu kontroly (manažera)
3. kvalifikace kontrolovaných pracovníků
4. Správnost kritérií
5. Přístup lidí ke kontrole (prestiž, hodnot. systém ...)
6. Soustavnost, kombinace druhů a forem kontroly
7. Aplikace správných metod
8. Spojitost kontroly s ostatními manžarskými aktivitami (stimulace)
9. zainteresovanost pracovníků a kontrolorů
Účinnost kontroly snižuje:
- jednostranost (černé či růžové brýle)
- nadměrná kontrola
- kontrolní vakuum
- formální přístup
Úloha manažera v kontrole:
1. Soustavná kontrola bezprostředně podřízených
2. Kombinace koncepční a operativní činnosti
- manažer se snaží prostř. kontroly dosahovat lepší výsledky - tvoří si vlastní kontrolní systém, vytváří strukturu a zajišťuje její fungování
Druhy kontroly dle stupňů řízení:
a) top manažer - nepřímá kontrola strategických problémů
b) manažer střední linie - kontrola skupiny činností
c) manažer první linie - při bezprostředním styku s podřízenými
d) vlastník - kontroluje management především z hlediska výnosu kapitálu
Žádné komentáře:
Okomentovat