Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

14. Jaké jsou hlavní faktory účinnosti komunikace a předpoklady jejího zvyšování?

Komunikace
= základní spojovací článek mezi lidmi v procesu řízení
- na efektivitě komunikace závisí efektivita řízení

Proces komunikace
ODESÍLATEL PŘÍJEMCE
Zdroj Převod Medium Převod Příjem Interpretace
ZPĚTNÁ VAZBA

Komunikační média
= prostředky k vyjádření informací
= vizuální prostředky, činy, slova

Formy komunikace
1. Ústní
2. Písemná

1. Ústní
- nejběžnější forma
- rychlejší
- nejlepší forma - okamžitá zpětná vazba, odesílatel okamžitě ví, zda byla či nebyla informace přijata, příjemce se může okažitě zeptat na nejasnosti

2. Písemná
- nejrozšířenější forma
- nutná bez ohledu na sobní komunikace
- stálý přehled, který má sloužit k nahlédnutí kdykoliv, kdy je potřeba (dopisy, zápisy, příručky)
- při informaci mnoha lidí najednou
- písemné sdělení má větší váhu než ústní komunikace

Informační kanály
- cesty toku informací

Druhy informačních kanálů:
1. Oficiální
2. Neoficiální

1. Oficiální
- vyplývají z organizační struktury podniku, která stanovuje pravomoce, zodpovědnosti
a) směrem dolů
- charakter postupů, příkazů za účelem provedení (schůze, porady, směrnice, příkazy)
b) směrem nahoru
- od podřízených výše
- podávají či požadují informaci
- přinášejí osobní informace anázory
- používá se pro zpětnou vazbu
- její účinnost olivňuje:
* pozitivnost
* včasnost
* stabilita
* závažnost
* přitažlivost
c) horizontální komunikace
- na úrovni útvarů fy
- má spíše kontrolní charakter
- používá se ke koordinaci
d) diagonální
- probíhá mezi místy rozhodování na různých úrovních orgční struktury
- zpravidla dle modelů orgčních struktur
- používá se zpravidla na úrovni linie - štáb

2. Neoficiální
- komunikační síť utkaná z náhodných osobních kontaktů
- šíří zprávy podložené i nepodložené se subjektivním zabarvením
- probíhá zde tok dolů, nahoru, horizontálně, diagonálně, ale bez stanovené struktury jako je tomu při ofic. toku
- dovolují kritický pohled do nitra zaměstnanců
- nástroj komunikace, který dovoluje objasňovat ofic. vztahy
- manažer musí umět využívat tyto kanály ke svým potřebám a umět je využívat i v opačném směru

Zpětná vazba
- nejdůležitější pro zlepšení komunikačního procesu
- větší množství zpětných vazeb vede k účinnější a rychlejší komunikaci
- ovlivněno použitým médiem

Informace
= sdělení, zpráva oznámení o určité skutečnosti
- lze ji definovat pouze ve vztahu k určitému subjektu
- údaje předávaný jedním systémem
- údaj předávaný jinému systému, který zmenšuje či odstraňuje neurčitost

Informace kvantitativní
- vychází z teorie informace
- exaktně zkoumá komplex otázek souv. s přenosem informace různými infokanály

Informace kvalitativní
- vyjadřuje významoslov informace
- informace napomáhající dosažení určitého cíle
- nelze je exaktně vyjádřit

Žádné komentáře:

Okomentovat