Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Podstata a pojetí marketingu (vznik, obsah, základní principy)

Definice marketingu (by AMA)
Proces plánování a realizace koncepce, oceňování, propagace a distribuce idejí, výrobků a služeb tak, aby došlo ke směně, která povede k dosažení cílů jednotlivců i organizací

Definice marketingu
Společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.

Podstata:
1) zjištění potřeb
2) jejich uspokojení

Vznik marketingu
V průběhu minulých desetiletích, ale i dnes bychom mohli firmy členit na ty co si osvojily a úspěšně využívají umění marketingu a na ty, co ho neumí dodnes.
K tomu, aby společnost uspěla na trhu, si musí uvědomit své měnící se postavení na trhu, pochopit zákazníka a poskytnout konkurenční hodnotu.
Neúspěchy firem nebyly ve výrobě, ale v jejím řízení.

Principy marketingu
Vychází ze stanovení cílů firmy, které jsou rozpracovávány do konkrétních úloh, které cíle podporují.

Úlohy marketingu
1) Uspokojení potřeb zákazníka
2) Dosažení výhody nad ostatními účastníky ekonomické soutěže

Žádná organizace nemůže být z dlouhodobého hlediska úspěšná, jestliže nerespektuje ve své nabídce potřeby zákazníka, lidé nebudou platit za výrobek či službu, které nepotřebují. Přizpůsobení produktu požadavkům zákazníka však není podmínkou postačující k jeho koupi, existují-li lepší nebo levnější alternativy uspokojení dané potřeby. Druhým cílem marketingu je proto úsilí o nabytí výhody nad ostatními konkurenty. Efektivní marketing se odvíjí od analýzy zákazníka a analýzy konkurence.

Analýza zákazníka
= činnost zaměř. na výzkum chování spotřebitele s cílem určit psychologické a sociální faktory, které ovlivňují přijetí produktu spotřebitelem

Analýza konkurence
= doplněk analýzy zákazníka
- zjišťuje konkurenceschopnost podniku v oblastech:
· dodavatele
· zákazníka
· nahraditelnosti produktu
· snadnosti vstupu nových fy do odvětví
· míry rivality mezi konkurenty

Žádné komentáře:

Okomentovat