Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

ZÁKLADNÍ POJMY:

potřeba = objektivní stav spočívající v subjektivním pocitu nedostatlku něčeho (potřeba primární a sekundární, materiální a nemateriální, ekonomické a neekonomické, konečné a výrobní, osobní a společenské, individuální a kolektivní..) - potřeba pít

požadavek = vyjádření subjektivního stavu, chtění něčeho konkrétního - požadavek pít džus
pociťovaná potřeba je formována zkušeností, kulturou, vlastnostmi a výchovou

poptávka = ta část potřeb, které jsou uspokojovány prostřednictvím směny na trhu, rozsah je dán kupní silou a ochotou nakoupit. Poptávka je a) aktuální (skutečně existující nebo b) latentní (mohla by nastat při snížení cen, zvýšení mezd, vstupu nového zboží na trhu atp.) nebo c) fiktivní = nekoupěschopná poptávka

nabídka = ta část dodavatelských zdrojů, které jsou určeny pro uspokojení poptávky prostřednicvím směny na trhu

TRH = 1. místní a časové soustředění prodávajících a kupujících , kteří navzájem směňují zboží, nebo 2. všichni potencionální zákazníci, jejich potřeby a požadavky a ochota a schopnost koupit specifické výrobky.

SMĚNA = proces, ve kterém zboží mění majtele prostřed. transakce nebo transferu
transakce = a) peněžní (zboží za peníze)
b) bartrová (zboží za zboží)
transfer = přesun bez zpětné vazby (dar)

výrobek, produkt - každá entita - hmotná i nehmotná, která může uspokojit potřeby
Situace na trhu, které musí mktg řešit:
1. relativně vyrovnaná nabídka i poptávka - mktg sleduje všechny jevy které mohou rovnováhu porušit a neutralizuje jejich příčiny.
2. časový nesoulad nab. a poptávky = sezónnost, nebo náhodné kolísání = snaha o lepší synchronizaci
3. převaha nabídky nad poptávkou = mktg aktivuje poptávku a likviduje příčiny odporu zákazníků k výrobku (propagace, obchodní cesty, metody prodeje...)tím, že přizpůsobuje výrobek požadavkům spotřebitele.
4. převaha poptávky nad nabídkou = dočasná (přechodný nedostatek zboží) nebo chronická (nelze rozšiřovat výrobní kapacity), takže mktg se snaží omezovat poptávku (ceny, restrikce v propagaci a obch. cestách, popř. nalzení vhodného substitutu za produkt, jehož spotřeba je ze společ. hlediska nežádoucí)
5. latentní poptávka = poptávka po produktech, které dosud neexistují. Úkolem mktgu je potom efektivně převést latentní poptávku na katuální poptávku

Žádné komentáře:

Okomentovat