Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Schopnosti vůdce

– efektivní užití moci, motivace lidí, inspirace následovatelů, tvorba příznivého klimatu pro vysokou výkonnost
*klíčové vlastnosti vůdce – snaha splnit cíl, motivace k vůdcovství, odpovídající povaha, schopnost poznání a učení, charisma
*charakteristiky úspěšného vůdce – důvěra v podřízené a delegace pravomocí
- představa do budoucnosti a umění inspirovat zaměstnance, aby se s touto představou ztotožnili
- v kritických okamžicích schopnost jednat autoritativně
- ochota a umění podstoupit riziko
- plná kompetence v oboru, úcta zaměstnanců
- v okamžiku rozhodování by měly být rozdílné názory, nikoli banda přikyvovačů
- schopnost vidět globálně a umět tento pohled zjednodušit pro všechny
komunikace – spojování, společenské účastnění za účelem sdílení informací
- odesílatel vysílá vhodně formulovanou informaci komunikačním kanálem příjemci, který ji přijímá a interpretuje, důležitá je zpětná vazba
- využití různých médií
- chápání informace – záleží na zkušenostech, pocitech, postojích a vnímání jak odesílatele, tak příjemce
komunikační šumy – zkreslení informace v průběhu komunikačního procesu
účinnost komunikace – pozitivnost informace, včasnost, stabilita (podpora již existujícího), závažnost, přitažlivost – takové informace jsou lépe přijímány
vnitřní komunikační systémy – realizují sdílení informací uvnitř podniku, jsou podmínkou jeho existence
*formy – ústní – nejčastější, lepší vyjádření, neverbální komunikace, okamžitá zpětná vazba
- písemná – doklady, oficiální forma, možnost informace mnoha lidí najednou
*kanály – formální – komunikace vertikální (dolů příkazy, nahoru informace o provedení), horizontální (útvary na stejné úrovni), diagonální
- neformální – síť osobních kontaktů, kterými se šíří informace spolu s osobními výklady a různými zkresleními
- manažer by je měl umět využít k umlčení polopravd a nepravd a k podpoře svých rozhodnutí
užití komunikace v organizaci – zdokonalení sdělení – jednoznačnost a stručnost, srozumitelnost adresátovi, věrohodnost, nedopustit kom. přetížení
- zlepšení porozumění – pozornost, regulace toku informací, využití zpětné vazby, zdůrazňování, opakování, načasování
vnější komunikační systémy – propojení podniku s okolím
- v současnosti celosvětové komunikační sítě, spojová komunikace (komunikace za pomoci výrobních činitelů)
- komunikační gramotnost – schopnost užívat komunikační techniku
- kanály – média, jimiž se informace posílají (objem, rychlost, duplicita, jedno- či obousměrnost, počet přepojování)
- pro volbu je důležitá také cena pořízení technologie a tarify za jeho provoz
- místní, časová a tarifní dostupnost infrastruktury – zrychlení informačního pohybu, zvýšení kvality informovanosti
současné tendence – snížení časové náročnosti (práce v reálném čase) poskytuje výhodu při rozhodování
- propojení domácích a zahraničních trhů
- technický a technologický vývoj vytváří prostor pro aplikaci nové techniky do různých oblastí řízení podniku
- nárůst komunikační gramotnosti pracovníků

Žádné komentáře:

Okomentovat