Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1, CHARAKTERISTIKA MANAGEMENTU, MANAŽERSKÉ FUNKCE

management - proces systematického provádění man. funkcí a efektivního využití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů
- označení skupiny vedoucích pracovníků
- zahrnuje 3 roviny: specifickou funkci při řízení podniku, způsob vedení lidí, odbornou disciplínu a obor studia
manažerské funkce – plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení, kontrola, rozhodování
podnikavost - schopnost nacházet nebo vytvářet a využívat příležitosti pro zabezpečení prosperity podniku
- spojena s nutným podstupovaným rizikem
*vnější - schopnost objevovat nebo vytvářet a využívat příležitosti vzniklé z aktivní součinnosti s okolním světem (zákazníci, dodavatelé…)
*vnitřní (intrapreneurship) – uzpůsobení vnitropodnikové organizace principům podnikání (jednotky pracují na bázi zisku)
vnější vazby podniku: *ekonomické – kapitál, prac. síla, cenová hladina, hospodářská politika, zákazníci
*technologické – znalosti, problémy, technol. změny
*politické a legislativní – zákony, předpisy, polit. postoje
*etické – etické standardy, osobní, účetní a obchodní etika
*sociální – sociální postoje, víra, hodnoty, očekávání, inteligence a vzdělání
úloha manažera – využít odborníků k dosažení vytyčených podnikových cílů
charakteristické rysy manažera – řídí práci a přebírá odpovědnost za výsledky práce jiných lidi
- vykonává řídící aktivity
- čím je postavení manažera, tím více se musí řídit principem univerzálnosti
- ve vyšších řídících funkcích musí mít manažer specifické vlastnosti (vrozené i získané studiem)
vrozené vlastnosti manažera – potřeba řídit, potřeba moci, schopnost vcítit se do role protihráče
získané vlastnosti manažera – ekon. teorie, teorie podnikání, sociálně psychologické znalosti, metody řízení, dobrá kondice…
úrovně managementu: *manažeři první linie – mistři, vedoucí dílen, první stupeň nad řadovým zaměstnancem
*manažeři druhého stupně – vedoucí závodů a jejich útvarů, nejvíc poskytují a získávají informace (40% času)
*top manažeři – usměrňují a koordinují všechny činnosti, tvoří politiku podniku, přebírají zodpovědnost za vlastníky
- počet úrovní závisí na konkrétním podniku

Žádné komentáře:

Okomentovat