Cena
= peněžní úhrada zaplacená na trhu za prodávaný výrobek
a) ve formě peněz
b) v jiné formě (barter)
faktory ovlivňující výši ceny:
EXTERNÍ FAKTORY:
Ä    charakter trhu -         cena na monopolní, oligopolním a mon. konkurenčním trhu se                                                            liší
Ä    charakter poptávky - pružnost a strnulost poptávky ovlivňuje cenu. Reakci poptávky na změnu ceny výrobku, ceny jiného výrobku či změnu důchodu měří
- cenová elasticita = %ní změna požad. Q /  %ní změna ceny
- křížová elasticita = relativní změna popt. po A  /  relat. změna popt. po B
- důchodová elasticita = relat. změna poptávky  / relat. změna důchodu
Ä    konkurence - strategie konkurenčních firem a ceny substitutů
Ä    ostatní faktory -         a) ovlivňující výši ceny (inflace, úroková sazba...)
Žádné komentáře:
Okomentovat