Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7, ROZHODOVÁNÍ

dekompozice řízení *sekvenční manažerské funkce – plánování, organizování, vedení lidí, kontrola
*průběžné manažerské funkce – analýza činností, rozhodování, komunikace
rozhodování – jádro řízení, jeho kvalita ovlivňuje zásadně efektivnost a budoucí prosperitu organizace
- 2 stránky: *meritorní (= věcně obsahové) – odlišnosti jednotlivých rozh. procesů
*formálně logická (procedurální – společné rysy, rámcové postupy, podobné metody
teorie rozhodování – sleduje formálně logickou stránku rozh. procesů
- druhy: teorie užitku, soc.-psych. teorie, kvantitativní teorie (mat. modely), teorie her
*normativní teorie – poskytují návody, jak řešit problémy, tvoří normy řešení rozh. procesů
*deskriptivní teorie – analýza a hodnocení již proběhlých problémů, poznatky o tom, jak rozhodování funguje
rozh. proces – proces řízení rozh. problémů
- základním atributem je proces volby z více variant (při jedné variantě nejde o rozh. proces)
problém – existence negativní odchylky mezi žádoucím a skutečným stavem
- stanovení žádoucích hodnot – podle minulosti, plánem, většinou kvantitativně
- identifikace problému – kontrola , negativní reakce okolí
- potenciální problémy – mohou vzniknout určitým vývojem v budoucnosti
- buď ohrožují, nebo přinášejí příležitosti
analytický model rozh. procesů: *agregovaně – analýza okolí, návrh řešení, volba řešení, kontrola výsledků
*podrobně – identifikace problému, analýza a formulace, tvorba variant, kritéria, stanovení důsledků, hodnocení a výběr varianty, realizace a implementace, kontrola výsledků (odchylky, stabilizace řešení)
intuitivní rozhodování – nehledá se varianta nejlepší, ale taková, která je v souladu s osobními cíli a plány individuality
- nejlepší řešení pro jednoho není nejlepší pro druhého
- relativně rychlé a jednoduché rozhodování
*image teorie – nejprve test kompatibility (konzistence s různými cíli), pak test efektivity (vhodnost pro co nejvíc)
- základní myšlenka – lidé se učí získáváním zkušeností, což jim pomáhá rozhodovat
typy rozh. problémů: *dle problému – dobře strukturované (jednoduché, algoritmizované) – řeší se na oper. úrovni, jednoznačně identifikované proměnné
- špatně strukturované – řeší se na vyšších úrovních, problémy nové bez std. řešení, mnoho vlivů, mnoho kritérií
*dle stavu – za jistoty (známe přesně důsledky), za rizika (známe pravděpodobnosti), za nejistoty (neznáme pravděpodobnosti)
*dle subjektu – individuální či kolektivní rozhodování
*dle času – statické, dynamické
*dle počtu kritérií – jedno- či vícekriteriální
*dle úrovně – operativní, taktické, strategické

Žádné komentáře:

Okomentovat