Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

2, MANAŽERSKÉ PLÁNOVÁNÍ

plánování – cílově orientovaný rozhodovací proces
základní faktory plánování: *cíle – budoucí stavy, kterých chce management dosáhnout
*akce – specifické činnosti naplánované tak, aby bylo dosaženo zvolených cílů
*zdroje – omezení a limity, ve kterých se organizace může pohybovat
*pravidla – způsoby realizace plánů, které umožňují cílů dosáhnout
princip navigační změny – do efektivního plánu je třeba zahrnout prostor pro případné změny jako reakce na měnící se okolí
integrované plánování – komplexní, zahrnuje všechny manažerské funkce
druhy plánů: 1, z časového hlediska – dlouhodobé (nad 5 let), střednědobé (1-5 let), krátkodobé (do 1 roku)
2, z hlediska úrovně rozhodování – strategické (návaznost na strat. cíle), taktické (specifikace a konkretizace cílů), operativní
typy plánů: *cíle – stanovení konečného stavu, ke kterému chci dojít (zisk, růst, výzkum, kvalita výroby…)
- jednoznačná formulace, vymezení oblasti, určení čas. horizontu, vazby na další cíle
- existence celé soustavy hierarchických cílů od strategických až po operativní
- management by objectives – formulace strat. cílů, nižší úrovně stanovují cíle dalších org. článků až po úroveň provozu
- výhodou je svobodný dialog a společná tvorba cílů, nevýhodou jsou nároky na max. flexibilitu
*strategie – koncept celého chování organizace, dlouhodobý program činnosti organizace
- otázky typu: jak zlepšit konkurenceschopnost, které trhy obsadit, jaký typ růstu zvolit
*politiky – návody a způsoby uvažování nutné pro formulaci plánů, souvisejí s kulturou firmy a jejími preferencemi
*postupy – metody provádění budoucích činností, chronologické posloupnosti požadovaných činností, přesně určují způsob provedení
*pravidla – způsoby a návody provádění činností, ale bez časového vymezení (např. něco se musí udělat pokaždé, když nastane skutečnost)
*programy – cíle a strategie dovedené do takové formy, aby bylo možno podle nich konkrétně jednat, obvykle doprovázeny rozpočty
*rozpočty – numerické stanovení očekávaných výsledků s vazbou na zdroje, jsou základem pro kontrolu
- klouzavé rozpočtování – stanovení rozpočtu spolu s termíny, ve kterých budou rozpočty upravovány
komplexní strategické plánování – tvoří se na úrovni top managementu
- proces formulace a realizace strat. plánů, které integrují individuální plány do komplexního jednotného plánu firmy
základní otázky: Jaká je mise firmy? Jaké jsou strat. plány? Jaké jsou slabiny a přednosti? Jaké budou strategie portfolia firmy? apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat