Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

7, Dle způsobu vyjádření

– slovní, hmotná, hodnotová
8, dle systému *vnější – uskutečňují orgány mimo podnik (odběratelé, konkurence, státní orgány, veřejnost, sdělovací prostředky)
*vnitřní – uskutečňují vedoucí pracovníci podniku ve spolupráci s odbornými útvary, ale také vlastníci či zaměstnanci
- sebekontrola – pocit odpovědnosti vůči sobě samému a vůči druhým lidem, nepřetržitý pohled na vlastní činnost
funkce kontroly: *stanovení standardů – kritéria pro výkon práce, verifikovatelné úkoly a cíle, různé typy (fyzické, nákladové, kapitálové, příjmové)
*dozor – dohled na probíhající činnosti tak, aby bylo dosaženo stanovených cílů
*měření a porovnání skutečných a požadovaných výkonů – přímo při operaci či poté, určení významnosti odchylky a její přijatelnost
*identifikace a korekce odchylek – okamžitá úprava (něco se nestihne à přesčas), základní úprava (úprava plánů či povinností)
*zpětná vazba – ovlivnění bud. rozhodnutí po akci, využití získaných poznatků v budoucnosti
kontrola podle úrovně řízení:
*top management – využití nepřímé kontroly, kontrola financí, konceptů a strategií
- top management je kontrolován vlastníkem (dozorčí rada) z hlediska efektivnosti podniku (bilance, uzávěrka, dividendy…)
*nižší management – střední manažer iniciuje oper. kontrolu skupiny činností, manažer první linie kontroluje pracovníky
- hlavní kontrolor a kontrolní útvar působí na vedoucí, koordinují kontrolní činnost v podniku, oznamují nedostatky vedení
audit podniku – analýza a diagnóza problémů funkčnosti složitých systémů řízení jako celku, nestranné shromáždění faktů s cílem snížit zbytečné náklady
- na rozdíl od kontroly je zaměřen do budoucna, nepostihuje viníky, ale odstraňuje systémové nedostatky
- interní či externí (profesionální firma mimo auditovaný podnik poskytuje informace vlastníkům, věřitelům apod. o hospodářské situaci)
controlling – vazba na řízení všech činností podniku
- 3 stupně – první (registrace jevů účetnictvím), druhý (hodnocení výkyvů v nákladech, návrhy na změny, navigace podniku do budoucna), třetí (podpora řízení podniku poskytováním plánovacích a korigujících informací, snaha o inovace a koordinaci)

Žádné komentáře:

Okomentovat