Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

3, TVORBA ORGANIZAČNÍCH STRUKTUR

organizování – cílem je uspořádat prvky v systému, jejich aktivity, koordinaci, kontrolu tak, aby přispěly maximální mírou k dosažení stanovených cílů
- výsledkem jsou organizační struktury
- nalézá se optimální specializace jednotek systému (pracovníků), tyto jednotky jsou koordinovány (pravomoci, odpovědnost, nadřízenost)
typy koordinace: 1, skupinová vazba – minimální kontakt mezi pracovníky a skupinami, koordinuje se pomocí příkazů a direktiv
2, postupná vazba – výstup jedné aktivity je vstupem pro druhou (výr. linka), další činnost nemůže začít před koncem předchozí
- koordinace zajištěna standartními postupy a krátkodobým plánováním
3, vzájemná vazba – aktivity vzájemně využívaje svoje vstupy a výstupy (např. oddělení předloží smlouvu právnímu , to pak vrátí)
- koordinace plánováním a pravidly, nepředvídané situace se řeší operativně spoluprací
4, týmová vazba – týmy pracují koordinovaně neustále, dílčí výsledky se nepředávají tam a zpět, existuje přímý kontakt (porady)
útvary – seskupování pracovníků do skupin podle různých kritérií (specializace, prac. funkce, čas-směny, výrobek, zákazník, místo) – různé kombinace
rozpětí řízení – počet přímo podřízených pracovníků, nutno optimalizovat
- vztahy s podřízenými – souhrn vztahů přímých (k jednotlivým podřízeným), skupinových (k několika) a nepřímých (mezi podřízenými)
- podle Graicunase Vc = n × (2n/2 + n – 1) Vc celkový počet vztahů
n počet podřízených
- počet vztahů roste geometricky, nad 5 podřízených neúnosný nárůst
- výpočty pomíjejí schopnosti a individualitu jednotlivých manažerů ani kvalitu jednotlivých vztahů, to řeší mnohofaktorová analýza
organizační pyramida – vzniká aplikací optimálního rozpětí řízení
- tvar plochý či strmý podle šíře rozpětí řízení
dělba pravomocí – pravomoc = právo rozhodovat a vydávat příkazy k provádění těchto rozhodnutí bez nutnosti souhlasu jiného člena organizace
- centralizace – přenášení pravomocí na vyšší organizační úrovně
- decentralizace – přenášení pravomocí na nižší články
- dynamicky se vyvíjí podle proměnlivých faktorů (legislativa, politika, ekon. podmínky, změny v kvalifikaci, typ řízení aj.), díky čemuž neexistuje stabilní stupeň centralizace, neboť vše je třeba přizpůsobovat
- při delegování pravomocí manažer ulehčí práci, ale je třeba, aby si uchoval určitý stupeň kontroly (např. nad určitou sumu peněz)
org. struktury vycházející z dělby pravomocí – používá se hlavně v Evropě
*liniová struktura – liniové prvky a vazby, vždy jediný odpovědný vedoucí, jednoznačné vazby mezi nad- a podřízenými
*funkcionální struktura – funkcionální prvky a vazby, funkčně specializovaní vedoucí, mnohostranné vazby, funkčně specializované pravomoci a odpovědnosti

Žádné komentáře:

Okomentovat