Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Strategické myšlení

– využití a pochopení všech znalostí a zdrojů vnitřních i vnějších a jejich syntéza s cíle stanovení cesty, kterou se má firma vydat
- nezbytný předpoklad komplexního plánování


postup tvorby komplexních strategických plánů:
1, stanovení základních premis chování firmy
*analýza okolí – makrookolí (státní politika, legislativa, stav ekonomiky), mikrookolí (konkurence, zákazníci), technologické okolí
- zkoumá se struktura trhu, možnosti a bariéry vstupu na trh, preference zákazníků, konkurenční ceny, úroveň prac. sil aj.
- Porterův model – existující konkurence v odvětví, potenciální nová konkurence, síla zákazníků a dodavatelů, substituty
- možnosti spolupráce jako protiklad konkurence (spolupráce formální či neformální, horizontální či vertikální)
*tržní potenciál – prognóza budoucí poptávky pomocí marketingu, průzkumu trhu
- potenciál firmy – max. množství výrobků, které je firma schopna prodat, horní limit prodejů
- předpověď poptávky – očekávaná úroveň prodeje vzhledem ke konkurenci, kapacitě výroby apod.
- předpovědi prodejů – vývoj poptávky v budoucnosti vzhledem k životnímu cyklu výrobku – statistické modely, prognostika
*mise (=poslání) firmy – stanovení smyslu existence firmy v dlouhodobém období, snaha o splnění potřeb zákazníků
2, strategické cíle – východiska pro nižší cíle, např. ziskovost, podíl na trhu,soc. jistoty zaměstnanců, efektivnost, diverzifikace
- konfliktnost cílů, nutno je sladit (krátkodobý zisk X dlouhodobý růst, zvýšení prodejů X vývoj nových výrobků)
3, stanovení základní podnikatelské pozice firmy – odvíjí se od konkurenční schopnosti jak vnější, tak vnitřní
- využití metody SWOT – analýza hlavních faktorů konkurenční pozice firmy - T a O představují vliv vnějšího okolí, S a W jsou faktory vnitřní

Žádné komentáře:

Okomentovat