Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1, PODSTATA MARKETINGU A JEHO ÚLOHA V EKONOMICE

základ marketingu - podnikatel se musí adaptovat na změny trhu, pružně reagovat a aktivně působit na vztahy mezi nabídkou a poptávkou
marketing - proces plánování a realizace koncepce, oceňování, propagace a distribuce idejí, výrobků a služeb tak, aby došlo ke směně mezi subjekty
- integrovaný komplex činností zaměřených na trh, výsledek koordinace mnoha aktivit
- začíná odhadem potřeb spotřebitelů a končí plným uspokojením těchto potřeb
- cílem je stálý prodej se ziskem, zákazníci musí být spokojeni a své nákupy opakovat
- úsilí o to vyrábět a dodávat zboží, které zákazník bude potřebovat, a tomu přizpůsobit vývoj zboží, jeho design, cenu, balení, propagaci aj.
předpoklady marketingu: *existence dvou či více stran s neuspokojenými potřebami
*jednotlivé strany si přejí a jsou schopny tyto potřeby uspokojit
*mezi stranami existuje komunikace
*musí existovat objekt směny
potřeba - pocit nedostatku, buď primární (biogenní) či sekundární (sociogenní), materiální×nemateriální, individuální×kolektivní
požadavek - vyjádření subjektivní potřeby, chtění něčeho konkrétního
poptávka - část potřeb realizovaná směnou na trhu
- aktuální (existuje), latentní (mohla by existovat), fiktivní (zdánlivá)
nabídka - část dodavatelských zdrojů, které jsou určeny pro uspokojení poptávky na trhu
trh - místní a časové soustředění nabídky a poptávky
- v marketingovém pojetí všichni potencionální zákazníci, kteří mají určité potřeby a schopnost uspokojit je (finanční aj.)
směna - proces, v němž zboží mění svého majitele
- transakce (peněžní či barterové) a transfery (jednostranné)
úkol marketingu - sledovat vývoj S a D a reagovat na jejich vzájemný stav - podpora D, změna výrobku, omezení nežádoucí D, nový produkt aj.
marketingová koncepce řízení - trvalá orientace podniku na uspokojování potřeb zákazníků
*4 hlediska - zaměření na cílové trhy a přizpůsobení marketingových programů, orientace na zákazníka a definice potřeb z jeho pohledu, koordinace marketingových funkcí s ostatními činnostmi podniku, dosažení cílů podniku se ziskem jako odměnou za dobrou práci
předchůdci marketingové koncepce:
*výrobní koncepce - do 20. let, snaha vyrobit co nejvíc, výrobek se prodá sám
- v současnosti uplatnění pro zefektivnění výroby a pokrytí širokého trhu
*prodejní koncepce - následuje po výrobní, výrobci produkují více než činí spotřeba à je třeba zákazníky stimulovat a přemlouvat
- v současnosti užití při nadměrných zásobách či u nehledaného zboží (pojištění, encyklopedie, rakve)
*výrobková koncepce - zaměření na kvalitu, předpoklad ochoty za kvalitu zaplatit více
- riziko špatného stanovení potřeb zákazníka
sociální koncepce marketingu - požadavek uspokojení potřeb zákazníka, ale bez nepřímých důsledků pro společnost
- zvyšuje náklady à neoblíbenost, státní orgány ji nařizují
makromarketing - širší otázky fungování trhu, vztahy AS-AD, blíží se soc. koncepci
mikromarketing - marketing aplikovaný jednotlivými subjekty (podniky, školy, nonprofitní organizace)

Žádné komentáře:

Okomentovat