spotřební trh = všichni jednotlivci a domácnosti, kteří nakupují statky pro uspokojení                                                                        osobních potřeb = spotřební chování
průmyslový trh = všechny subjekty, které nakupují statky za účelem výroby dalších                                                                         a jejich následného prodeje, pronájmu nebo dalšího dodávání. =                                                                         kupní chování organizací
spotřební chování
= jednou ze složek chování člověka. Na jeho vysvětlení existují 4 základní pohledy:
a)    ekonomická racionalita - spotřebitel se chová přísně racionálně a kupuje jen to, co je pro něj ekonomicky výhodné. Jeho chování tudíž lze přesně změřit , ocenit a vypočítat.
b)    psychologický pohled - člověk se při kupním chování řídí vnitřními pohnutkami, které nelze předvídat, natož změřit a ocenit.
c)    sociologický pohled - spotřebitel dodržuje nepsaná sociální pravidla fungující ve společnosti
d)    model stimul - reakce - spotřební chování je odezva na stimuly, které působí na „černou schránku“ spotřebitele.
STIMULY
ČERNÁ SKŘÍŇKA
REAKCE
marketingové
 z prostředí
rozhodování
predispozice
kupní chování
výrobek
ekonomika
zjištění potřeby
kulturní faktory
volba výrobku
cena
technologie
sběr informací
sociální faktory
volba značky
místo
politika
hodnocení .
osobní  faktory
volba prodejce
propagace
kultura
rozhodnutí o koupi
psychologické 
načasování koupě
chování po koupi
faktory
volba množství
1  -  Hlavní faktory ovlivňující spotřební chování
I,       kulturní faktory
¨    KULTURA = umělé životní prostředí tvořené a) hmotnými kulturními artefakty (výrobky) a b) nehmotnými prvky (sociální normy, poznatky, ideje, sociální instituce).
Základní znaky kultury:
a) kultura je sdílená
b) kultuře se učíme
c) přechází z generace na generaci
d) kulturní relativismus
e) kultura je adaptivní => inovace (změny zvnitřku) a akulturace (změny zvenčí)
Kulturní prvky:
Þ   spotřební zvyky
Þ   pracovní poznatky
Þ   jazyk
Þ   tichá řeč
Þ   hodnoty
Þ   symboly
Þ   tabu
Þ   rituály
Žádné komentáře:
Okomentovat