Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

McCleelandova teorie motivačních potřeb manažerů

– pro rozbory motivačních potřeb manažerů
- 3 úrovně potřeb – sounáležitost (přátelské vztahy v práci), prosazení se a vliv (zásadní pro manažerskou profesi), úspěšné uplatnění (snaha uplatnit svoji kreativitu a schopnost tvořit)
McGregorova teorie X a Y – kritizuje koncepci vědeckého řízení a byrokratickou organizaci řízení
*teorie X – předpoklad vrozeného odporu k práci, snaha vyhýbat se odpovědnosti, potřeba nechat se vést
- pracovníci musí být k výkonům nuceni a neustále kontrolováni – krátké vodítko
*teorie Y – předpoklad, že člověk má potřebu uplatnit se a pracovat, člověk je iniciativní a nemusí být silně kontrolován – dlouhé vodítko
- uspokojení potřeb vlastního já je nejlepší odměnou, snaha o odpovědnost a využití příležitosti
- označení také jako měkké metody řízení – volnější struktury, sebekontrola, neformální vztahy
motivační techniky – první dvě jsou důležité, další slouží jako osvěžení práce
*delegování – úkoly se neudělují případ od případu, ale jsou trvale přeneseny, nutno též delegovat odpovědnost a pravomoci
*cílové řízení – vyšší stupeň delegování praktikovaný u vysoce kvalifikovaných a motivovaných pracovníků
- cíle se domlouvají společně, pracovník dostane potřebné zdroje, kontroluje se v předem stanovených mezietapách
*humanizace práce – odstranění monotónnosti, např. formou střídání pracoviště, funguje proti přílišné specializaci
*obohacení práce – zvyšování odpovědnosti a kontroly přidáváním úkolů na vyšší úrovni – tvorba skupin podnikání v podniku (podíl na zisku)
- žádná technika není všeobecně platná a univerzální, vždy je třeba motivovat podle konkrétního člověka v konkrétní situaci
motivace a kontrola top managementu – nástroje pro vlastníky, kterými se slaďují jejich zájmy se zájmy top manažerů
*přímé – bonusy – prémie odvozené z obratu, zisku, placené ročně či po dokončení projektu
- v nestabilním prostředí neodrážejí přesně výkony managementu ani změnu v aktivech firmy
- bonifikace dle kursu akcií – odráží ziskovou pozici podniku a očekávání budoucích zisků
- odměna přímo v akciích – nejvíce v USA
- srovnání výkonu – vůči manažerům v jiných firmách, použití pokud trh prochází šoky, na něž nemá top management vliv
- hodnocení správní radou – subjektivní, ale má výhodu tlaku sankcemi (propuštění)
*nepřímé - fúze či převzetí firmy – noví majitelé jmenují nové řídící a kontrolní orgány, což nutí top management o co nejlepší výkon
- nebezpečí bankrotu – okamžitá ztráta místa a ztráta prestiže
- perspektiva vlastní kariéry – nutnost neustále přesvědčovat o svých kvalitách a vysokých výkonech, zejména u mladých manažerů
odkup firmy manažery – skupina podnikatelů-manažerů ve spojení s investičními bankéři odkoupí podnik či jeho část (vlastní = buy out, cizí = buy in)
- v krátké době mohou restrukturalizovat podnik, nastartovat a dovést do konce pozitivní změny
- management se vždy podílí rizikovým úvěrovým kapitálem, což je zavazuje k efektivní práci
- v odůvodněných případech (privatizace) je možné poskytnout úlevy a výhody

Žádné komentáře:

Okomentovat