marketingové prostředí - řada faktorů v okolí podniku, které podnik ovlivňují
- nutno sledovat, analyzovat a přizpůsobit se - orientace v marketingovém prostředí - marketingový výzkum a inf. systémy
mikroprostředí - bezprostředně ovlivňuje podnik
*podnik - nutnost spolupráce marketingového prostředí s ostatními útvary
*zákazníci - rozdíl mezi konečným spotřebitelem a odběratelem výrobního celku - rozdílné marketingové chování podniku
*dodavatelé - ovlivňují získávání zdrojů, nutno dlouhodobě sledovat i ve stabilních podmínkách
*marketingoví prostředníci - externí specializované firmy zajišťující některé složky marketingového mixu
- distribuční podniky, propagační firmy, finanční organizace…
*konkurence - tlak na snížení nákladů, zdokonalování výrobků, vede ke kooperaci (horizontální i vertikální)
- komoditní konkurence - stejný druh zboží, buď homogenní (zastupitelný výrobek) nebo heterogenní (diferencovaný výrobek)
- substituční konkurence - různé zboží ke stejným účelům, snaha o změnu spotřebitelských zvyklostí - inovace, nové výrobky…
makroprostředí:
*ekon. faktory - ovlivňují kupní sílu spotřebitelů a strukturu jejich výdajů
- diferenciace výše příjmů u různých vrstev obyvatelstva, změny struktury výdajů
*technické a technologické faktory - nejširší složka makroprostředí
- náklady na výzkum - neudržitelné pro malé firmy
- rychlé tempo tech. a technol. změn à morální zastarávání
- akcelerace změn - změny probíhají nejen postupně, ale i ve skocích
- povinná a schvalovací řízení, normy jakosti - u nebezpečných druhů zboží
*demografické faktory - zkoumání lidí jako základního faktoru tvorby trhu
- změny v dlouhodobém horizontu
*kulturní faktory - základní názory a hodnoty (celá společnost), druhotné názory a hodnoty (mění se u každého jednotlivce)
*politicko-regulační faktory - legislativa a zákony (na ochranu spotřebitele, daně aj.) a vlivné skupiny (lobby) na straně podniků i spotřebitelů
*přírodní prostředí - vstupy do výrobního procesu, odpady, nutnost ekologických opatření
Žádné komentáře:
Okomentovat