kontrola – užší pojetí – zjišťování odchylek realizace od plánu
- širší pojetí – komplex činností zahrnující rozpočetnictví, audit, plánování, využití informační techniky aj.
- naše vymezení – tradiční kontrolní techniky, podnikový audit a controlling (kontrola jako součást řízení)
podstata kontroly – kritické hodnocení reality se záměry podniku, základna pro rozhodovací procesy směrem ke zlepšení a rozvoji
preventivní kontrola – těžiště současné kontroly
- přesvědčení, že odpovědnost za negativní odchylky má nekvalitní management – kontroluje se management
- výhody: přesné určení osobní zodpovědnosti, podpora sebekontroly, prevence je snadnější než léčba
fáze: 1, získávání a výběr informací – z operativní evidence, databází, jiné písemné a ústní informace, určení kritérií (plány, rozpočty aj.)
2, ověření správnosti informací – věcná správnost (účelnost a hospodárnost činností), formální správnost
- informační filtr – pozitivní (informace v předstihu), negativní (zpožděné informace)
3, hodnocení procesů – posouzení záměrů a skutečností podle kritérií a měřítek, ocenění (význam kvantity a kvality hodnot)
4, závěry a návrhy opatření – přechod od polohy informační do polohy mocenské
5, zpětná kontrola – namátkově, v návaznosti na předchozí kontroly, náměty ke zlepšení kontroly (metodologie
druhy kontroly:
1, dle manažerské aktivity *strategická – vychází ze strategické SWOT analýzy, sleduje zefektivnění strat. záměrů, vztahů mezi SBU či divizemi
- zaměření na celkové výsledky hospodaření podniku, plnění mise a strategie vzhledem k okolí
- delší časové intervaly, dlouhodobé pojetí à abstraktní kontrola
*operativní – důraz na dílčí činnosti, vychází z technologických podkladů, podklad pro opravy a hodnocení útvarů
- kratší intervaly, konkrétní opatření, sledování časových řad
*podněcovací a přikazovací – důraz na iniciativu a výkony, popřípadě na kázeň pracovníka (docházka, povinnosti)
2, dle místa *přímá – pozorování přímo na místě, měření, rozhovory, vyhledání negativních jevů a jejich předání zodpovědné osobě
- užití na nižších stupních, vysoká objektivnost
*nepřímá – zprostředkována médii (zprávy, hlášení, počítače, rozbory) – nebezpečí zkreslení
3, dle času *následná – retrospektivní hodnocení vykonané práce, odvození poučení do budoucnosti, odměny či postih
*průběžná – operativní sledování problematických pracovníků a oslabení kontroly pracovníků zkušených (pozitivní motivace)
*předběžná – preventivní snaha vyloučit rizika a problémy, kontrola projektů a způsobilosti
4, dle trvání *nepřetržitá – automatizované systémy kontroly (měřidla apod.)
*pravidelná občasná – odchylky typu plán-skutečnost (fyzická kontrola, inventura), podle úrovně řízení se jejich počet liší
*občasná nepravidelná – moment překvapení v kontrole (kontrolní nákupy, revize jízdenek aj.)
5, dle rozsahu *komplexní či dílčí – pravomoc každého manažera, komplexní kontrola je základ pro další dílčí kontroly
6, dle stejnorodosti činností *globální – sleduje se jedna charakteristika v celé organizaci
*individuální – kontrola jednotlivých jevů buď vyčerpávajícím způsobem nebo výběrově
*individuální souborná – kontrola složitějšího celku (strojní zařízení)
*namátková – podle vůle a zkušenosti kontrolora se vyberou jen některé operace, doklady či údaje
Žádné komentáře:
Okomentovat