Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Faktory rizika

– veličiny, jež se mohou v budoucnosti nepředvídatelně měnit (poptávka, ceny, kursy…)
nejistota – nemožnost spolehlivého stanovení budoucích hodnot rizikových faktorů, tj. nemožnost určení výsledků rozhodnutí
riziko – míra odchylky skutečných výsledků volby rozhodnutí od výsledků předpokládaných
postoj k riziku – averze, sklon k riziku, neutrální
rozhodovací matice – v řádcích varianty, ve sloupcích kombinace hodnot rizikových faktorů
- hodnoty xij = důsledky variant vzhledem ke kritériím hodnocení
- hodnoty xij v jednotlivých řádcích určují rozdělení pravděpodobností kritéria jednotlivých variant
pravidla rozhodování: *pravidlo očekávané utility – výpočet očekávané střední hodnoty kritéria a uspořádání variant dle této hodnoty
očekávaná hodnota – suma součinů hodnot a jejich pravděpodobností a = S xij pj
*pravidlo rozhodování za nejistoty – minimax, maximax, Laplaceovo, Harwiczovo, Savageovo
Laplaceovo – jako pravidlo oček. hodnoty, pravděpodobnosti jsou stejné a = S xij p0
racionálně ekonomický model rozhodování – normativní model
- racionální – maximalizuje dosažení cílů
- ekonomicky racionální – nejlepší možné řešení zajišťuje maximální zisk
- předpoklady RE člověka: znalost všech variant, znalost všech důsledků, neomezená schopnost ohodnotit varianty, volba největšího užitku
- princip optimalizace
administrativní model – deskriptivní model
- reálnější pohled – omezení časové, zdrojů aj.
- předpoklady: omezené informace, omezená schopnost rozhodovat, nestanovení všech variant, volba první dostatečně dobré varianty
- princip satisfakce – volba omez. počtu kritérií a volba první varianty, která plní aspirační úroveň (je dostatečně dobrá)
předpoklady úspěšné realizace rozhodnutí:
*vědět – poskytnutí dostatečného množství informací realizátorům, udržování aktuálního povědomí o oboru
*chtít – využití motivace u realizátorů
*moci – výběr způsobilých realizátorů, zabezpečení zdrojů
*věřit – důvěra ve správnost a reálnost (jap. systém ringi – kdo má nápad, napíše ho,ostatní si přečtou a doplní – nápady jsou známé v předstihu
procesní řízení PM – moderní oponent tradičního MBO soustředěný na procesy, nikoli jen na výsledky
- oproti MBO je podporována týmová práce a interdisciplinární přístup
- při selhání se hledá chyba v procesu a ne v lidech
realizace neformalizovaných úloh – vyžaduje originální rozhodnutí a specifické přístupy k realizaci
- stanovení plánu – možné překážky, forma realizace (zkouška × úplně), program a harmonogram
- užití úsečkových diagramů a síťových grafů
realizace formalizovaných úloh – rutinní úkoly, jednotné a závazné postupy řešení
- nezatěžuje řídící pracovníky, zabezpečuje jednotný postup různých pracovníků
- je vizitkou systému řízení organizace
-představuje know-how firmy
dokumentace – zvláštní forma trvalých příkazů, formalizovaná podoba řízení
- nutná kontrola dodržování, popř. úprava zastaralé dokumentace
- výhody kvalitní dokumentace: šetří čas manažerů, užívání nejvýhodnějších postupů, jednotná forma umožňuje využití počítačů
členění dokumentace: *výrobně-technická – technické normy, technicko-hospodářské normy, standartní normativy řízení výroby
*organizačně řídící – statutární dokumenty, řády (provozní, pracovní), směrnice, pokyny, instrukce, metodiky
záznamy – informace o stavu a vývoji sledované reality, zjištění souladu průběhu reality s předepsanými pokyny
- podklad pro analýzy, odhalování trendů a náprava nedostatků, průkazní materiál
*nedostatky – nekompletnost, opožděnost, chybnost, zkreslenost

Žádné komentáře:

Okomentovat