Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Základní rozdíly mezi organizačními složkami územně samosprávných celků a státu v ČR

Organizační složka obce a kraje Organizační složka státu
Není právnickou osobou Není právnickou osobou
Není účetní jednotkou Je účetní jednotkou
Rozpočet je součástí rozpočtu zřizovatele P a V jsou součástí P a V státního rozpočtu
Zřizuje peněžní fondy (rezervní a FKSP)
Určuje vnitřní organizační jednotky
Pramen: Sestaveno podle zákonů č. 218, 219, 250/2000 Sb.
Pro OSS platí určitá omezení, např. není oprávněna přijímat ani poskytovat úvěry, přijímat půjčky, vystavovat směny ani je přijímat (půjčky se mohou poskytovat pouze z FKSP), zálohy dodavatelům se mohou poskytnout nejvýše na období jednoho čtvrtletí apod.
Na rozdíl od organizačních složek státu, představují příspěvkové organizace státu samostatné právnické osoby. Zřizovatel (příslušné ministerstvo) vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu. Její zřízení také podléhá oznámení v Ústředním věstníku ČR. Zřizovací listina obsahuje kromě uvedení zřizovatele také název a sídlo příspěvkové organizace, vymezení hlavních činností, zabezpečení majetku, statutární orgány a dobu, pokud je zřízena na dobu určitou. Po založení vydá příspěvková organizace svůj statut, který podléhá schválení zřizovatelem, dále vydá organizační řád, pravidla hospodaření, odpisový řád, pravidla pro oběh účetních dokladů a další vnitřní předpisy.
Pro příspěvkové organizace platí finanční vztahy určené zřizovatelem v rámci jeho rozpočtu, tzn., že jsou napojeny na jeho rozpočet buď příspěvkem nebo odvodem. Činnost těchto organizací nelze provozovat na principu samofinancování, neboť své služby poskytují zpravidla bezplatně, v některých případech za ceny nižší než jsou skutečné ceny poskytovaných služeb. Příspěvkové organizace totiž působí v oblasti vědy a výzkumu, zdravotnictví, školství, kultury, sociální péče, obrany a bezpečnosti apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat