Cíl kapitoly
Cílem kapitoly je seznámit čtenáře s problematikou rozpočtů územních samosprávných celků jako specifické součástí decentralizovaného podsytému veřejných financí. Jde o zdůvodnění požadavků kladených na finanční systém územní samosprávy, objasnění příjmové a výdajové stránky rozpočtů obcí a krajů, realizaci rozpočtového procesu a hospodaření organizací zakládaných a zřizovaných územními samosprávnými celky. Čtenář by měl prostudováním této kapitoly plně porozumět mechanismu rozpočtové politiky na úrovni obcí a krajů.
Časová zátěž
Týden – 8 hodin celkem. Prostudování textu – 2 hodiny, autokorekční cvičení – 2 hodiny, vyhotovení elaborátu – 4 hodiny.
Text
Úvod
Zajištění dostatečných finančních zdrojů je hlavním úkolem obecních i krajských financí. Jádrem systému municipálních financí, které představují nejnižší složku veřejných financí, je rozpočet obce. Obec zajišťuje prostřednictvím svého rozpočtu jak vlastní činnosti (např. místní dopravu, úklid, obecní policie apod.), tak ty činnosti, které na ni deleguje stát (např. školství, sociální péči, zdravotnictví apod.). Obec na svém území je tak povinna pro své občany zabezpečit potřebný rozsah a strukturu veřejných statků a veřejných služeb.
Klíčová práva i povinnosti obcí a krajů, které se dotýkají také financování, jsou vymezena Ústavou ČR. Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodařit podle vlastního rozpočtu. Konkrétněji jsou definovány podmínky fungování municipálního (obecního) a regionálního (krajského) finančního systému v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v zákoně č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), v zákoně č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, a v zákoně č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní).
Žádné komentáře:
Okomentovat