Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Průběh bankovní záruky je následující :

1 – příkazce a beneficient spolu uzavřeli kontrakt
2 – příkazce žádá banku o vystavení bankovní záruky ve prospěch beneficienta
3 – ručící banka informuje avizující banku o tom, že vystavila bankovní záruku ve prospěch beneficienta
4 – mohou nastat dvě varianty
a) avizující banka avizuje beneficientovi vystavení bankovní záruky
b) beneficient požádá, aby záruka banky příkazce byla ještě potvrzena další bankou

Beneficient zpravidla požaduje potvrzení bankovní záruky tehdy, když :
- nemá dostatečnou důvěru v bonitu banky příkazce
- právní předpisy v zemi beneficienta mu neumožňují přijmout bankovní záruku zahraniční banky

Alternativou potvrzené bankovní záruky je vystavení tzv.protizáruky potvrzující bankou :
a) první záruční listinou banka potvrzující ručí beneficientovi
b) druhou záruční listinou banka ručící ručí bance potvrzující

Podle typu ručení rozlišujeme bankovní záruky :
a) akcesorické
= je vázána na hlavní zaručený závazek, obvykle na podmínky kupní smlouvy.V případě, že příkazce nesplní svůj závazek a beneficient požádá o plnění banku, banka může uplatnit stejné námitky, které by z titulu kupní smlouvy mohl uplatnit příkazce, a plnění odmítnout.
- akcesorické záruky dále dělíme na :
1) subsidiární – banka je povinna plnit až tehdy, vyzval-li beneficient příkazce k plnění a příkazce přesto neplnil
2) solidární – beneficient může plnění požadovat přímo po ručící bance

c) abstraktní
= nezávislá na příslušné smlouvě. Banka se nezabývá ani není nijak vázána smlouvou mezi příkazcem a beneficientem
Abstraktní bankovní záruka může být :
1) bezpodmínečná
2) s podmínkou – plnění je vázáno na splnění určitých formálních podmínek, předepsaných zárukou pro její uplatnění

Žádné komentáře:

Okomentovat