Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Rozpočtová soustava a rozpočtový proces

Národní veřejné finance jsou rozprostřené a současně se realizují v rozpočtové soustavě. Existuje více interpretací rozpočtové soustavy. Přikláníme se k širšímu pojetí, které zahrnuje jak soustavu veřejných rozpočtů, tak strukturu rozpočtových orgánů a institucí obhospodařujících rozpočtové peněžní fondy, dále pak rozpočtová pravidla a orgány řízení, správy a kontroly veřejných financí.
Soustava veřejných rozpočtů je závislá na územně správním uspořádání státu. V České republice je v současné době podmíněna transformací veřejné správy a jejími postupovými fázemi. Kromě státního rozpočtu půjde o rozpočty územních samosprávných celků, tj. rozpočty krajů (vyšších územně samosprávných celků) a rozpočty obcí. "Podniková" struktura veřejného sektoru (veřejné ekonomiky) je v současnosti představována příspěvkovými organizacemi, které jsou zakládány či zřizovány jednotlivými stupni veřejné správy a rovněž patří do soustavy. Proběhla rovněž transformace rozpočtových organizací, které ztratily svou právní subjektivitu a změnily se na organizační složky státu, organizační složky kraje a organizační složky obcí. Okresní úřady byly v roce 2002 zrušeny.
K veřejným financím se řadí i tzv. systém fondového financování či hospodaření. O fondech hovoříme u těch peněžních vztahů, kde se uplatňuje účelová vazba mezi určitým druhem příjmů a příslušnými výdaji, resp. kde je možnost využití určitých peněžních prostředků omezena na financování předem stanovených potřeb. Jde o autonomní složku veřejných financí, která je zpravidla tvořena skupinou státních (účelových) fondů, skupinou svěřeneckých fondů (fondů nekomerčního pojistného charakteru jako jsou např. zdravotní pojišťovny), skupinou privatizačních (majetkových) fondů (dočasně fungujících v tranzitivních ekonomikách) a skupinou fondů a institucí státní podpory podnikání, které ovšem již stojí na rozhraní veřejných financí.
Každý rozpočet má svoji relativní samostatnost, která je dána dispozicí vlastní příjmové základny. Mezi jednotlivými rozpočty však existují vazby v podobě přesunů prostředků. Jedná se obvykle o přesuny z rozpočtů vyšší úrovně vertikály do nižšího rozpočtu.

Žádné komentáře:

Okomentovat