Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Příjmy krajských rozpočtů

Kraje reálně zahájily svoji činnost v roce 2001, ale v tomto roce byly závislé ve své příjmové stránce na státním rozpočtu. Teprve od 1. 1. 2002 disponují svými vlastními příjmy z výnosů daní (viz tabulka 3.7). Financování krajů je v roce 2002 zabezpečeno jednak formou dotací ze státního rozpočtu, jednak z daňových příjmů delegovaných na kraje . Příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti kraje dostávají stejně jako obce v souladu s ustanovením § 29 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích. Základním kritériem pro určení objemu příspěvku na výkon státní správy v přenesené působnosti kraji je limit počtu zaměstnanců krajských úřadů na přenesený výkon státní správy.

Tabulka: Struktura příjmů krajů na rok 2002 (v mld. Kč)

Vlastní příjmy
z toho: daňové
nedaňové 11,0
10,7
0,3 16,5 %
16,0 %
0,5 %
Dotace 55,7 83,5 %
Příjmy celkem 66,7 100,0 %
Pramen: Návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2002, část H. Rozpočty územních samospráv.

Krajům je vymezeno shodné spektrum sdílených daní jako obcím. Do rozpočtu územních samosprávných celků plyne příjem z výnosově významné daně z přidané hodnoty. Současně stabilitu v příjmové základně krajů a obcí má vnést podíl na dani z příjmu fyzických osob. Podobně jako u obcí je příjmem kraje výnos z daně z příjmů právnických osob v případě, kdy je poplatníkem kraj. Každý kraj se na procentní části celostátního hrubého výnosu daně podle písm. b) až f) podílí procentem stanoveným v příloze k zákonu č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní.

Žádné komentáře:

Okomentovat