Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Soustava rozpočtově finančních orgánů

Soustava rozpočtově finančních orgánů v ČR je utvářena ministerstvem financí, územně finančními orgány (finanční ředitelství, finanční úřady), celními orgány (Generální ředitelství cel, celní ředitelství, celní úřady), finančními útvary orgánů státní správy a územní samosprávy. V širším přístupu je možné k těmto orgánům přiřadit i orgány sociálního zabezpečení (Česká správa sociálního zabezpečení, okresní správy sociálního zabezpečení).
Do rozpočtové soustavy jsou zahrnovány i rozpočtová pravidla, která v legislativní podobě pro praxi veřejných financí dané země konkretizují či vycházejí z teorií formulovaných rozpočtových zásad. Upravují způsob nakládání (pravidla "hry") s prostředky státního rozpočtu, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů organizací veřejného sektoru, upravují daňové určení, obsahují sankční normy, rozpočtová opatření apod. a také kompetence a úkoly jednotlivých orgánů. Rozpočtová pravidla mohou být koncipovány v jednom zákoně nebo v několika samostatných zákonech. V ČR v současnosti existují samostatná rozpočtová pravidla pro státní rozpočet a státní fondy (tzv. velká rozpočtová pravidla) a samostatná rozpočtová pravidla pro územní samosprávné celky (tzv. malá rozpočtová pravidla).
Rozpočtová pravidla vycházejí z obecných teoretických zásad. Rozpočtové zásady původně vznikly na základě dlouhodobých historických zkušeností zejména s tvorbou státních rozpočtů. Empirické zkušenosti byly později osvojeny a zobecněny teorií a jsou platné nejen pro ústřední rozpočty, ale též pro další veřejné rozpočty. Počet těchto zásad, jakož i jejich přesné názvy se v odborné literatuře často liší. Jejich podstata či obsah je však shodný. Zásady nelze chápat jako dogma, naopak neustále dochází k jejich dynamickému vývoji a posunům v jejich interpretaci i aplikaci.

Žádné komentáře:

Okomentovat