Obce a kraje jako územní samosprávné celky disponují vlastním majetkem a hospodařit podle vlastního rozpočtu. Územní samosprávné celky hospodaří podle svého rozpočtu příjmů a výdajů s využitím vlastních peněžních fondů. Sestavují rozpočet na kalendářní rok a střednědobé výhledy na 2 až 5 let. Rozpočet obce a vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok schvaluje obecní zastupitelstvo, rozpočet kraje schvaluje zastupitelstvo kraje.
Cílem kapitoly bylo seznámit čtenáře s problematikou rozpočtů obcí a krajů, tj. decentralizovaných veřejných rozpočtů, jejich příjmovou i výdajovou stránkou a procedurami jejich sestavování, schvalování, realizace a kontroly, tj. se specifikami rozpočtového procesu na úrovni územních samosprávných celků. Na základě prostudování materie čtenář pochopí, význam a funkce územních rozpočtů při zajišťování veřejných statků a veřejných služeb a princip subsidiarity prosazovaný reformou veřejné správy i reformou veřejných financí.
AUKOREKČNÍ CVIČENÍ
1. Uveďte finanční zdroje místních orgánů podle Evropské charty místní samosprávy.
2. Objasněte příjmovou stránku rozpočtu územních samosprávných celků.
3. Objasněte výdajovou stránku rozpočtu územních samosprávných celků.
4. Charakterizujte rozpočtovou skladbu.
5. Vysvětlete základní rozdíly mezi rozpočtovým procesem na úrovni státu a na úrovni územních samosprávných celků.
6. Popište strukturu místních poplatků.
7. Jaké dotační tituly jsou určeny pro obce?
8. Jaké organizace mohou zakládat a zřizovat územní samosprávné celky?
.
Žádné komentáře:
Okomentovat