- licence na vynález (patent)
- licence na přihlášku vynálezu k patentové nebo jiné ochraně
- známková licence
- licence na knot-how
- licence v oblasti autorských práv
Faktory vedoucí k poskytování licencí
Mezi obchodně-politické podmínky patří zejména tyto dva případy :
- vývozce má určité obavy z investic v zahraniční, proto upřednostní vstup na zahraniční trh formou licence
- vlády některých zemí přímo upřednostňují licenční výrobu tím, že omezují dovozy hotových výrobků
Do značné míry závisí poskytování licencí také na samotné strategii podniku. Zpravidla platí, že :
- čím je podnik úspěšnější v oblasti výzkumu a vývoje, tím více poskytuje licencí
- čím více druhů výrobků firma vyrábí, tím je přístupnější licenčním aktivitám
- čím je firma větší a se stabilnější pozicí na trhu, tím méně se věnuje licenčním aktivitám a spíše upřednostňuje přímé investice
- čím menší je potenciál daného trhu, tím je firma přístupnější licenčním aktivitám, protože jsou pro ni méně rizikové než přímé investice
Franšíza
= smlouva uzavřena mezi franšízorem a franšízantem, v niž se franšízor zavazuje poskytnout svou značku a právo užívat předmět podnikání a franšízant se zavazuje zaplatit stanovenou odměnu a dodržovat obchodní politiku poskytovatele.
Žádné komentáře:
Okomentovat