– snaží se do oblasti pocitů vnést objektivní měření. Patří sem např. Technika párového srovnávání, kdy máme soubor jednotek, které uspořádáme do párů a respondent posuzuje současně vždy jen dvě jednotky mezi sebou podle různých kritérií
- přiřazovací techniky – princip těchto technik spočívá v tom, že hodnotitel přiřazuje různé vlastnosti zkoumané jednotce. Tyto vlastnosti vybírá z nějakého předem připraveného souboru možných vlastností. Patří sem např. Technika nákupních listů, kdy se respondentovi předloží seznam zakoupeného zboží a on má na jeho základě popsat osobu, která nákup uskutečnila
Příklad
Tento test byl použit na začátku 50. let dvacátého století v USA při šetření rozpustné kávy Nescafé. Byly vybrány dva vyvážené soubory respondentek, kterým byl předložen nákupní lístek obsahující 12 položek. Položky v obou souborech byly stejné až na jednu výjimku: soubor A měl v nákupním lístku Nescafé a soubor B Maxwell Houses Coffee – tradiční zrnkovou kávu. V souboru A se vyskytovali odpovědi, že se jedná o ženu, která se nestará o rodinu, je líná a záletná, zatímco soubor B hodnotil ženu jako dobrou matku, dobrou hospodyni a věrnou manželku. Bylo objeveno hlubinné spojení rituálu přípravy tradiční kávy s hodnotami dobré péče o rodinu. Instantní káva představovala v myslích spotřebitelek odmítání tradičních hodnot
Zdroj: SURYNEK, A. – KOMÁRKOVÁ, R. – KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. r. 2001, str. 108, zkráceno
Základními technikami kvantitativního výzkumu, založenými na metodě dotazování, jsou:
- písemné dotazování – řeší se pomocí dotazníků. Při sestavování dotazníku je třeba dávat si pozor na jeho strukturu a na správné formulování otázek. Špatná formulace nebo chybné sestavení dotazníku mohou získané informace zpochybnit a dosažené výsledky nemusí plně odpovídat potřebám a cílům realizovaného marketingového výzkumu
Žádné komentáře:
Okomentovat