Na závěr je třeba říct, že výběr vhodné metody a techniky šetření závisí především na zkoumané problematice, na povaze zjišťovaných informací, na jejich požadovaném rozsahu, na charakteru respondentů a na časových a finančních možnostech objednatele výzkumu. Každá z výše uvedených metod a technik má pochopitelně určité výhody a nevýhody, které je třeba vždy předem pečlivě zvážit. V praxi se použití jednotlivých technik navzájem kombinuje a obecně nelze říci, že by některá z nich byla ta nejvhodnější.
Úkol
Představte si, že by zahraniční banka chtěla v České republice otestovat práci svých zaměstnanců na přepážkách a jejich přístup k zákazníkům. Specifikujte deset otázek, které by měl mít zadavatel marketingového výzkumu ujasněné před zahájením jednání s výzkumnou agenturou.
Shrnutí
Prvotně se marketingový výzkum snažil odpovědět na otázku, jakými technikami je možno zvýšit tržby. Výzkumníci zkoumali, jak a kudy se výrobek pohybuje, jak a kde je skladován, jak si vede v prodeji. Teprve později si začali marketingoví pracovníci uvědomovat, že pro své aktivity potřebují také znát názory, pocity a postoje nakupujících. Od tohoto momentu se stávají populární metody jako dotazování, pozorování a experiment. V současné době se podnik s jejich pomocí snaží získat údaje o vnějším a vnitřním marketingovém prostředí, tj. o změnách ekonomických, politických, demografických, sociologických, kulturních a politických faktorů na straně jedné a o postojích, názorech a potřebách zákazníků, partnerů, konkurentů a veřejnosti na straně druhé. Při realizaci marketingového výzkumu jsou dnes běžně využívány statistické, psychologické a sociologické postupy, které umožňují stanovit správnou velikost vzorku výběrového šetření, vybrat vhodnou metodu šetření a zvolit odpovídající techniku.
Pojmy k zapamatování
Marketingový informační systém, marketingový výzkum, kvalitativní výzkum, kvantitativní výzkum, panel, dotazování, pozorování, experiment.
Žádné komentáře:
Okomentovat