Gabriela Preissová (1862 - 1946)
Děj svých her umístila na jih Moravy, na pomezí Moravy a Slovenska na Slovácko. Autorka užívá upraveného nářečí jižní Moravy. Vrchol její tvorby spadá do 90 let minulého století. Je autorkou 2 divadelních her Gazdina roba,
Její pastorkyňa. Obě divadelní hry byly zhudebněn např. J. B. Foester - opera Eva, L. Janáček - opera Její pastorkyňa.
• Její pastorkyňa - Jenůfka, schovanka Kostelničky, která ji miluje. O ni se ucházejí 2 nápadníci Števa a Laco, bratři z bohatého statku. Jenůfka má ráda Števa, čeká s ním dítě, ale ten si ji nevezme, neboť Laco ji nožem zohavil tvář (žárlivost). Kostelnička nafinguje kvůli společnosti Jenůfčin odjezd do Vídně. Mezitím se Števa ožení s jinou ženou. Jenůfce se narodí cWapeček. Kostelnička Jenůfku ukrývá a když Jenůvka usne, Kostelnička jí odnese dítě a to utopí v rybníce. Jenůfce namluví, že byla dlouho nemocná a dítě mezitím zemřelo. Kostelnička se tak snaží zachránit čest Jenůfky (dítě za svobodna je přečin proti morálce). Za delší dobu se koná sňatek Jenůfky a Laca a v tento den děti objeví mrtvolku dítěte. Kostelnička se přizná, že chtěla, aby Jenůfka byla opět svobodná dívka a aby před sebou měla dobrou budoucnost. Jenůfka a Laco odcházejí začít nový život tam, kde je nikdo nezná. Otřesný příběh, který kritizuje morálku na venkově.
• Gazdina roba - Hl. postavou je Eva, která uteče se svým milencem na pomezí Rakouska a hospodaří tam na gruntu. Oba mají za sebou sňatek z donucení rodičů kvůli majetku. Ale až tam se donesou pověsti o jejich minulosti. Lidé, kteří je dříve měli rádi, je považují za nemravné. Eva nesnese veřejné ponížení, jejich vztah nemůže být šťastný, a proto se utopí. Gazdina roba je hanlivé označení ženy, která je vdaná a žije s milencem.
Autorka si vždy vybírá postavy mladých žen, které touží po lásce a štěstí s milovaným mužem, ale mezilidské vztahy jsou vždy deformovány morálními předsudky a majetkem, penězům je vždy obětován milostný cit.
Žádné komentáře:
Okomentovat