Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1.2.Obchodní metoda

= způsob, jakým se zboží dostane prostřednictvím směny od výrobce ke konečnému spotřebiteli.

Typy obchodních metod :
- přímé
- nepřímé
- přímé s využitím zprostředkovatele

Přímá obchodní metoda
= používá se obvykle při dodávkách výrobních zařízení a investičních celků – je nutné, aby výrobce přímo poskytoval zákazníkovi celou řadu odborných služeb – je charakteristická pouze jednou kupní smlouvou a to mezi výrobcem a zákazníkem.

Hlavními výhodami obchodní metody jsou :
- bezprostřední kontakt výrobce se zákazníkem
- výrobce si zachoval možnost kontroly nad celou obchodní operací
- výrobce má možnost realizovat vlastní marketingovou strategii

Nepřímá obchodní metoda
= je charakteristická existencí vyššího počtu uzavřených kupních smluv a řetězcem prodejců a kupujících. Cesta od výrobce tak vede přes celou řadu prostředníků.

Prostředník :
= subjekt, který obchoduje vlastním jménem, na vlastní účet a riziko. Prodává nakoupené zboží dalším subjektům a jeho odměnou je cenová marže.

Výhody :
- nižší náklady oběhu a eliminace rizik spojených s mezinárodním obchodem
- možnost vývozu i na trhy, na něž by bylo příliš nákladné vyvážet přímo

Nevýhody :
- výrobce ztrácí bezprostřední kontakt se zákazníkem
- výrobce ztrácí kontrolu nad další distribucí a cenami výrobků na zahr.trzích

Žádné komentáře:

Okomentovat