= způsob, jakým se zboží dostane prostřednictvím směny od výrobce ke konečnému spotřebiteli.
Typy obchodních metod :
- přímé
- nepřímé
- přímé s využitím zprostředkovatele
Přímá obchodní metoda
= používá se obvykle při dodávkách výrobních zařízení a investičních celků – je nutné, aby výrobce přímo poskytoval zákazníkovi celou řadu odborných služeb – je charakteristická pouze jednou kupní smlouvou a to mezi výrobcem a zákazníkem.
Hlavními výhodami obchodní metody jsou :
- bezprostřední kontakt výrobce se zákazníkem
- výrobce si zachoval možnost kontroly nad celou obchodní operací
- výrobce má možnost realizovat vlastní marketingovou strategii
Nepřímá obchodní metoda
= je charakteristická existencí vyššího počtu uzavřených kupních smluv a řetězcem prodejců a kupujících. Cesta od výrobce tak vede přes celou řadu prostředníků.
Prostředník :
= subjekt, který obchoduje vlastním jménem, na vlastní účet a riziko. Prodává nakoupené zboží dalším subjektům a jeho odměnou je cenová marže.
Výhody :
- nižší náklady oběhu a eliminace rizik spojených s mezinárodním obchodem
- možnost vývozu i na trhy, na něž by bylo příliš nákladné vyvážet přímo
Nevýhody :
- výrobce ztrácí bezprostřední kontakt se zákazníkem
- výrobce ztrácí kontrolu nad další distribucí a cenami výrobků na zahr.trzích
Žádné komentáře:
Okomentovat