Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PLÁNOVÁNÍ

- proces k identifikaci a výběru přiměřených cílů a směrů jednání pro organizaci
3 fáze - 1)určení mise(poslání) cílů - definování sféry podnikání, stanovit hlavní cíle, 2)formulace strategie - analýza faktorů uvnitř i vně organizace - SWOT a Model 5 sil - Porter - rivalita,potenciální vstup,síla dodavatelů, síla odběratelů, substituty, podle úrovně plánovaní dále: 1)úroveň podniku - soustředění na jednu oblast podnikání, diverzifikace - nové směry podnikání - nové zboží, mezinárodní expanze, vertikální interakce - produkce vlastních vstupů nebo distribuce a prodej vlastních výstupů, 2)oblast jednotky - strategie nízkých N,strategie odlišnosti, strategie na rozhraní, 3)na úrovni útvarů - je plánem akcí ke zlepšení schopnosti útvarů organizace pro tvorbu hodnoty, 3)implementace strategie - 5 kroků - 1)alokace odpovědnosti za implementaci, 2)vytvoření detailního akčního plánu, 3)sestavení časového plánu implementace, 4)alokace přiměřených zdrojů, 5)udržování odpovědnosti
4 kvality efektivních plánů (Fayol) - jednotnost, plynulost, přesnost, pružnost
ORGANIZAČNÍ STRUKTURA
organizování - proces, ve kterém mng ustanovují strukturu pracovních vztahů mezi zaměstnanci
org. struktura - formální systém úkolů a vztahů, určující využití zdrojů pro dosažení cílů
org. design - proces,ve kterém mng konstruují konkrétní org. strukturu
na design působí - 1)přirozené org. okolí - čím větší nejistota - pružnější, decentralizace, 2)typ strategie - nízkých N - více formální, 3)technologie - složitá - pružná, 4)základní znaky lidských zdrojů organizace - růst kvalifikace - pružná
výběr designu struktury podle - 1)seskupování úkolů do individuálních zaměstnání, 2)seskupování zaměstnání do fcí a divizí - funkcionální struktura, divizionální struktura - každá divize se skládá z fcí nebo oddělení, které společně pracují, dělí se na produktová, geografická, podnikání, maticová struktura - zároveň podle fcí a podle produktů, struktura produktových týmů - ruší vztahy dvojí podřízenosti a funkční zaměstnanci jsou přidělovány mezifunkčním týmům, hybridní, 3)jak je rozdělena pravomoc v org. mezi zaměstnání, fce, divize - přidělovaná moc, 4)jak jsou koordinována zaměstnání, funkce, divize - aby zdroje organizace byly využívány výkonně a efektivně

Žádné komentáře:

Okomentovat