vztahy mezi nimi (potřeby, požadavky, poptávka, výrobek,
směna, trh)
Základní pojmy marketingu
Proces plánování a realizace koncepce, oceňování, propagace a distribuce idejí, výrobků a služeb tak, aby došlo ke směně, která povede k dosažení cílů jednotlivců i organizací. (AMA)
- vychází také z definice, že "MRG je společ. a řídící proces prostřednictvím kterého jednotlivci a skupiny získávají to co potřebují a požadují přes tvorbu, nabídku a směnu hodnotých výrobků s ostatními".
Potřeby
- vyjádření obj. stavu; potřeby: a) biogenní b) sociogenní
- pocit nedostatku (základního uspokojení)
- nejsou vytvářeny zástupci na trhu
Požadavky
- nároky, podmínky po specifickém uspokojení potřeb
- neustále formovány společností, jednotlivci
- rozdílné dle teritorií
- jsou ovlivnovány zástupci firem (na rozdíl od potřeb)
Poptávka
- požadavky po specifických produktech podložené kupní silou a ochotou koupě
- zástupci firem ovlivnují poptávku přitažlivostí, dostupností výrobku
Produkt
- cokoliv, co lze na trhu nabídnout a co získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě, co může uspokojit nějaké přání nebo potřebu - požadavky spotřebitelů
- jádrem výrobeku je jeho užitek (nekupuji si rtěnku, ale krásu)
- hmotný výrobek, služby, ideje (jsou předmětem trhu ve smyslu vnímání a podpory - plán. rodičovství)
- pojem ideálního výrobku
Žádné komentáře:
Okomentovat