Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Způsoby a metody zajišťování informační potřeby

• formou komunikace se spolupracovníky
o dotazník
o brainstorming, brainwriting
o delfská metoda (něco jako dotazník, ale potom se rozešlou všechny dotazníky všem a diskutuje se o nich)
• formou knih, dokumentací, manuálů
• formou počítačových sítí
o internet
o intranet
o extranet
o kombinací intranetu a extranetu vzniká - informační webový portál
Kognitivní styl manažerů
Informační potřeba ovšem není objektivní, pevně danou záležitostí, ale podobně jako znalosti je individuální, ovlivněná kulturním prostředím. Na rozdíl od znalostí na ni má mnohem větší vliv kultura organizace (viz dále). Individualita manažera se v této souvislosti váže na jeho „kognitivní styl“, tedy souhrn způsobů individuálního poznávání (včetně myšlení). V naprosté většině případů ovlivňuje naše poznání a jednání sice podvědomě, ale přesto (nebo právě proto) zásadním způsobem a to dokonce i v případech, kdy řešíme problémy racionální úvahou. Jeho významným aspektem jsou také procesy, kterými člověk vnímá, shromažďuje, organizuje a mění informace při řešení problémů.
Jeden z modelů, který zobrazuje kognitivní styl ze dvou hledisek - shromažďování informací a jejich zhodnocování transformací na jednání.

Vertikálně je zobrazován způsob vyhledávání a shromažďování informací, který se vztahuje ke způsobu, jakým jsou v mysli uspořádávány verbální a jiné informační podněty:
• Perceptivní lidé se zaměřují na vztahy mezi entitami (datovými položkami) a na základě toho si vytvářejí zobecněný pojem o okolí.
• Receptivní jedinci se soustřeďují na detaily a usilují o to, aby z nich odvodili specifické znalosti právě z hodnot dostupných dat.

Žádné komentáře:

Okomentovat