Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Kultura organizace

Moderní pojetí organizace přikládá značný význam podnikové kultuře, která úzce souvisí s pojetím a využíváním informací a znalostí.
Obecně představuje kultura společné sdílení významu v určitém společenství. Jiné definice to specifikují jako sdílená pojetí světa a s nimi spojená očekávání, typické vzory chování, respektované hodnoty a normy a také výchozí předpoklady, na kterých je založeno poznání a jednání. Podotkněme pouze, že kultura společenství vzniká jeho učením, je sdílena jednotlivci a ovlivňuje jejich učení a ovlivňuje lidské jednání. Již jsme uvedli, že právě sdílená kultura umožňuje vzájemné sdílení informací, vyjadřovaných jazykem. Bez dalších podrobností uveďme, že podniková kultura má stejný význam, ovšem prolínají se v ní formálně vymezované prvky (normy, standardy, datové toky...) s přirozenými aspekty, které jsou vlastní lidem.
Informační paradigma (výrazně ovlivňují charakter práce s informacemi v organizaci)
S ohledem na porozumění informacím a znalostem je možné vymezit dvě základní „informační paradigmata“ (viz. kap. ROS. 1), která ovlivňují charakter práce s informacemi v organizaci. Je zřejmé, že obě paradigmata jsou presentována ve vyhraněné podobě, která se v praxi obvykle nevyskytují. Nicméně větší či menší příklon k jednomu z nich je důležitou (ne-li rozhodující) součástí organizační kultury a výrazně ovlivňuje výsledný charakter organizace, jejího řízení a také pojetí a využití informačního systému.

Žádné komentáře:

Okomentovat