Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Konkrétní mezinárodní standardy kvality IT/IS

Standardy je možné dělit na ty, které vyžadují externí hodnocení certifikační společností (např. ISO řady 9000, 9001, 9002 a 9003) a na ty, které vyžadují interní hodnocení.
Předmětem standardů může být buď
1. proces řízení jakosti (systém jakosti, např. vývoj softwaru)
2. kontrola a hodnocení jakosti softwarového produktu, nebo
3. obojí najednou.
1. Proces řízení jakosti
a) ČSN ISO 9000-3: Směrnice pro použití ISO 9001 při vývoji, dodávce a údržbě softwaru.
Tato norma je původně mezinárodní norma. Normu převzalo EU a od EU ji převzala ČR.
Tato norma konkretizuje použití ISO 9001:1994 při vývoji dodávce a údržbě SW. Norma slouží pro organizace, které navrhují, vyvíjí nebo instalují SW v rámci:
• své tržní nabídky
• podpory vlastních podnikatelských aktivit
• prodávaného HW
• smlouvy s jinou organizací
Tato norma identifikuje sporné otázky. Je nezávislá na použité technologii, organizační struktuře i použitém modelu životního cyklu. V případě, že organizace má i jiné aktivity, je potřeba sladit aspekty globálního řízení kvality a řízení kvality vývoje SW.
Tato norma není kritériem pro posuzování při certifikaci kvality IS.
b) ČSN ISO/IEC TR 15504 – 1 - 9 (dříve metodika SPICE) - Norma se zabývá procesem tvorby softwarových produktů včetně referenčního modelu.
c) ČSN ISO/IEC 12207 IT –Norma se zabývá procesy životního cyklu SW.
d) ČSN IEC 61713 Zajištění spolehlivosti softwaru pomocí procesů jeho životního cyklu

Žádné komentáře:

Okomentovat