Informační potřeba je základní sociální potřeba (obzvláště ve společnosti s vysokým stupněm dělby práce)
- informovat sebe a druhé
- je to také potřeba pro řešení problémů, resp. stavů nerovnováhy a v procesu řízení.
Představuje určitou kvalitu a kvantitu informací, které jsou bezpodmínečně nutné k řešení určitých úkolů nebo problémů a které závisí na daném stupni sociálního rozvoje a na zkušenostech a možnostech lidí, kteří mají daný úkol/problém řešit. Konkrétní informační potřeba se tedy odvozuje z úkolů a problémů, kterým člověk čelí.
Informační potřeby usměrňují a řídí průběh procesů v IS;
Racionálního informačního zabezpečení se dosáhne cílevědomým a bezprostředním zpřístupňováním informačních pramenů, ve kterých jsou obsaženy nové poznatky.
Příklad:
• Informační potřeba = objektivně daná potřeba informací určitého rozhodovacího místa.
• Informační požadavek = subjektivní potřeba informací.
Je potřeba rozlišovat míru subjektivní informační potřeby od objektivní; klíčovou otázkou je, nakolik má informační potřeba koho uspokojit.
Sdílení informací je základním aspektem hospodářské organizace, na způsobech, jakými se tak děje je závislý charakter organizace a také její úspěch, či problémy. S informacemi zdaleka nepracují pouze manažeři, ale všichni lidé, kdo s ní přicházejí do styku a díky moderní technologii i stroje. Jestliže je úkolem manažerů ovlivňovat organizaci tak, aby dosahovala stanovených cílů, pak se to výrazně týká i pochopení charakteru informace a z něj vyplývajících způsobů práce s informacemi.
Žádné komentáře:
Okomentovat